Claes Olssons filmatisering av Lars Sunds Colorado Avenue och Lanthandlerskans son faller inte på sina skådespelarprestationer men kameraarbetet kunde uppvisa större variationsrikedom.
Tid att älska och dö
Colorado Avenue i Olssons och Norbergs version är ett ganska klassiskt drama som byggts upp kring de episkt stora frågorna – skam, bitterhet, förlåtelse, försoning. Vidare kryddas berättelsen med historiska inslag som ofärdsår, inbördeskrig m.m. Det hela är en något så när välavvägd helhet som ställvis ganska effektivt klippt vingarna till ursprungstexten och som bantat ner persongalleriet för att få in mera romantik.
Två läger
Colorado Avenue följer på det hela taget ganska långt konventionerna för en finländsk – eller varför inte finlandssvensk – spelfilm på gott och ont. De som gillar Sunds böcker för Oppstu-Ant, Grosjohanerik och Gumeskalasalfrid och andra kännspaka karaktärer i Siklax, och deras ömsom molande ömsom blacka attribut och dialog, kommer att bli besvikna. På grund av det här kommer filmen högst antagligen splittra publiken i två läger, och skiljelinjerna kommer att löpa ungefär på samma sätt som i debatten om digitala FST5. Det ena lägret kommer att ondgöra sig över det ytliga, det pretentiösa och mischmaschet medan det andra kommer att mena att bristen på originalitet kompenseras av det finlandssvenska, och att finlandssvenskarna har rätt till sina egna (populär)berättelser – också i det dyra filmformatet.
Colorado Avenue. Premiär 7.9. Regi: Claes Olsson. Manus: Erik Norberg, efter Lars Sunds romaner. I rollerna: Birthe Wingren, Nicke Lignell, Peter Kanerva, Irina Björklund, André Wikström, Pekka Strang.
Anton Schüller