Ibland kunde visserligen Peters rum helt plötsligt stå tomt, och efter ett par dagar visste hans dotter Laura berätta att han hals över huvud hade åkt till Istrien, Kakanien, Rutenien eller något annat nyupptäckt centraleuropeiskt territorium – var detta trots allt en subtil protest mot musiken? Försvinnandet var i och för sig inget problem på kortare sikt, tidningen rullade på som den bohemiska ångvält den är, layouten blev kanske något vildare, och efter några veckor dök Peter upp som vanligt med åttio- eller hundratusen tecken intervjumaterial som han skrev ut på stört, plus lika mycket i nästa nummer.
Däremot kan jag inte minnas att vi nånsin skulle ha suttit och bekymrat oss över hur vi skulle få tag på fiffiga mänskor med texter att fylla tidningen med. Det problemet uppstod aldrig, dels för att Peter själv skrev hälften av texterna, dels på grund av det som forskarna kall-ar snöbollseffekten. På samma sätt som markisinnan de Rambouillets fysiska närvaro och konversation på 1600-talet fungerade Peters skrivande som en sorts magnet eller gravitationsmassa, en jätteplanet som drar till sig besläktad substans.
På tal om tidningar som virtuella salonger talar man också ofta om nätverk, men hur Peters väldiga kontaktnät har skapats och underhållits förstår jag ärligt talat inte, eftersom han a) alltid var på jobb, b) alltid sågs sitta och skriva, c) aldrig gick på lunch (omoraliskt, jämför taxi), d) fysikaliskt sett inte kan ha sladdrat i telefon med mera än en procent av de legioner av män-skor det här är frågan om. På sidan om har Peter veterligen lärt sig en del nya språk för att lättare kunna umgås med en del av dessa kontakter. Gärna kvinnliga.
Trygve Söderling