Jag vill inte med de här exemplen säga mera än att man tror sig veta något och nästa dag vet man något mera och helt annat. Industrialismens framstegstro och framtidsberusning har efterföljts av mycken krank blekhet. Utsugningen av människor var visserligen påtaglig när den industriella kulturen växte fram, men även arbetarrörelsen trodde på industrin som en ganska okomplicerad förutsättning för en fri och fin framtid. Kunskaper om möjliga miljökonsekvenser och troliga miljökatastrofer har kommit först efter en lång era av industripraktik. De var kanske inte möjliga dessförinnan? Men idag har vi kunskapen. Vi har formliga kunskapsbanker av forskning, av personliga och sociala erfarenheter. Men det är som om vi ännu skulle leva med ett systemiskt synfel som gör att vi inte riktigt kan få grepp om “vad som bör göras”. Eller kan göras.
Ibland tycker jag att det är som om vi inte riktigt använder oss av den lagrade kunskapen för handlande och inriktningar i nutiden. De konkreta exemplen om vad som är skadligt eller hälsosamt är en sak, men vi behöver kanske i ännu högre grad se och utvinna inställningar och attityder. Vad vi “låter oss luras av”. Vad vi bortser ifrån. Det är ju ändå så, att vi samtidigt behöver veta att vi inte vet allt eller har några slutgiltiga svar och skapa oss underlag för att handla och verka. De två behöver hålla varandra i handen. Hur ofta gör de det?
Fast på det hela taget lever vi ganska schizofrent: Hurra för plasmatelevisionens stora skärm, men hur mycket mera el vi förbrukar tack vare den, skall skrivas på en annan sida. Hurra för flyg som gör att vi kan träffa folk på andra håll, men miljösidan… det är ju ändå inte rimligt att tvinga folka att åka tåg till Tyskland eller Indien? Eller hurra för Finlands ekonomi och Nokia, men mobiltelefonerna…
Mariella Lindén