Regnet öser ner men ett tjugotal cyklister trampar envist fram längs Södra Esplanadgatan. Vi har kommit för att inviga cykelsäsongen med en kritisk åktur längs de sämsta vägbitarna i Helsingfors.
Rutten går runt Tölö och tillbaka till Salutorget via Runebergsgatan, Fredriksgatan, Mechelingatan och Mannerheimvägen. Några av de cyklistovänligaste områdena i staden. En minibuss kör förbi vår kritiska trupp. Fönstren är fyllda med nyfikna ansikten. Jag ser framför mig hur de skriver vykort till sina vänner: ”Finländarna är ett tokigt folk. De ger sig ut på cykelfärd i värsta regnväder!”
Framför Nationalmuseet tappar en bilist i den motsatta filen kontrollen över sina nerver. Han vevar ner rutan. ”Dra åt helvete!”, skriker han när vi viner förbi. Han har fastnat i eftermiddagsrusningen.
– Helsingfors är inte planerat för cyklister och de cykelvägar som finns är ofta dåliga och farliga, säger Anders Backström från Jordens vänner.
Med hjälp av månatliga cykelutfärder vill Jordens vänner fästa uppmärksamhet vid problemen och samtidigt visa att cyklisterna är en grupp att räkna med i trafiken.
– De kritiska cykelfärderna visar att cyklisterna bildar en kritisk massa som bör beaktas i stadsplaneringen, säger Backström. Cykelfärderna är ett sätt för cyklister att göra allmänheten uppmärksam på deras existens. Enskilda cyklister är lätta att ignorera men större grupper av cyklister tvingar bilisterna att ta hänsyn till dem. Bilisternas och fotgängarnas inställning är ofta problematisk. Cyklismen ses som någon sorts idrottshobby.
De kritiska cyklisterna vill utvidga den här bilden och visa att cykeln inte bara är ett idrottsredskap utan också ett seriöst färdmedel.
– Man borde planera staden så att det är möjligt för folk att cykla till skolan eller jobbet. Det borde också finnas möjlighet till närservice så folk inte behöver fara med bil till supermarketar vid ringvägarna.
Jordens vänner anser att det borde bildas ett högklassigt cykelruttsnätverk i Helsingfors för att staden ska kunna realisera sitt mål att fördubbla cyklismen. För att uppnå det här målet kan den enskilda individen hjälpa till. Förutom att lämna bilen hemma finns det också annat som kan göras.
– Man kan rapportera om olika planeringsfel man hittar i Helsingfors stads cykelplan. Dessutom kan man ta kontakt med stadsplanläggare och beslutsfattare. Och förstås komma med på cykelfärderna, säger Anders Backström.
I år ordnas kritiska cykelfärder i Helsingfors under följande dagar: 13.5., 10.6., 8.7., 12.8., 22.9. och 14.10. Cykelfärderna startar kl.17 vid Havis Amanda på Salutorget.

Jessica Suni

 

Lämna en kommentar