Nattens riddare får en värdig avslutning

av Janne Wass

Få hade trott att Christopher Nolan i The Dark Knight Rises skulle lyckas överträffa det intima psykologiska avgrundsmörker han skapade i Dark Knight, och som med hjälp av Heath Ledgers porträtt av Jokern gjorde filmen till ett mästerverk inom sin genre. Och det lyckas han inte heller. Istället breddar han horisonten och slår på lyset

Gotham City är inte längre den mörka, regndraperade håla vi är vana vid. Efter att Batman (Christian Bale) i Nolans andra läderlappsfilm tagit på sig skulden för distriktsåklagare Harvey ”Dubbelansiktet” Dents mord och Dents egna brott, har polisen städat upp gatorna, och plötsligt existerar Gotham City också utanför den eviga natten.

Men problemet är bara att det bubblar – bokstavligen – i Gothams kloaker, där den förrymda fången och muskelknutten Bane (Tom Hardy) planerar att fullfölja sin mentor Ra’s al Ghuls plan att förvandla Gotham till stoft. Här plockar vi alltså upp trådarna upp från film nummer ett i serien, Batman Begins.

Filmen tar vid åtta år efter att tvåan slutade. Bruce Wayne är en halvinvalidiserad enstöring som aldrig lämnar sitt rum, sätter alla sina pengar på en miljövänlig, men oanvändbar, fusionsreaktor och förlorar kontrollen över sitt företag. Batman har inte visat sig sedan uppgörelsen med Dent. Wayne ruineras, hovmästaren Alfred (Michael Caine) lämnar honom och han infångas av Bane för att ruttna bort i den avlägsna helveteshåla till fängelse där skurken själv satt. Under tiden tar Bane naturligtvis kontroll över fusionsreaktorn och omvandlar den till ett kärnvapen, samtidigt som han skapar en revolution mot myndigheterna och de rika i Gotham. Och det är alltså från det här utgångsläget som nattens riddare igen ska resa sig. Serieboksvänner känner igen skeenden från albumen Knightfall, Frank Millers nyskapande klassiker The Dark Knight Returns och No Man’s Land.

Nolan har med sin Batmantrilogi tagit nattens riddare in i seriefilmsvärlden post-Sin City, en cynisk, mörk, och framför allt psykologiserande värld av inre demoner, tvivel, hämndlystnad och ond, bråd död. Batman är egentligen nästan en bifigur i filmen, och liksom i Dark Knight koncentrerar sig Nolan mer på samhället omkring vår antihjälte, och framför allt på Bruce Wayne, återigen mästerligt spelad av Bale.

Den som kan sina seriealbum vet att Bane är känd som den enda av ärkeskurkarna som lyckades knäcka Batman. Den stora frågan inför The Dark Knight Rises var också huruvida Nolan skulle avsluta sin trilogi med att döda vår hjälte. Den andra frågan var om Anne Hathaway skulle bli en lika stor sexsymbol i rollen som Catwoman som Michelle Pfeiffer i tiderna. Svaret på den andra frågan är nej. Det har gått inflation på brudar i latexdräkter, även om Hathaway är både läcker och gör sin roll med bravur. Den första frågan lämnar vi obesvarad.

Batman Begins var en händelse i sig genom Nolans sobra, verklighetsgrundade nyskapelse av serien, och ursprungshistorier är alltid tacksamma att filmatisera. Dark Knight var som sagt ett mästerverk av intensivt mörker. The Dark Knight Rises framstår i jämförelse som en betydligt mer traditionell serieboksfilmatisering, trots att Nolan inte tappat greppet om vare sig cynismen eller mörkret. Slutet bjuder också på några riktiga överraskningar.

En av trilogins stora förtjänster är skådespelararbetet och linjen fortsätter i trean. Speciellt lyfter man fram Bale som den plågade Batman/Bruce Wayne, och faktiskt Hardy, som gör ett storjobb som Bane bakom sin mask. Joseph Gordon-Levitt gör också ett mycket gott jobb som Batmans nye bundsförvant, som på slutet växer i betydelse och till och med lyfter fram möjligheten att Nolan fortsätter följa honom i kommande filmer. Hans Zimmers musik gör återigen nästan halva filmen, och en stor del av rullen är filmad i storfilmsformatet IMAX. Det ger imponerande djup och detaljrikedom, men på grund av de stora kamerorna tar det ibland bort lite av dynamiken i bildarbetet. 

The Dark Knight Rises är inte samma filmatiska storhändelse som sina två föregångare, men det är en ypperligt gjord actionrulle med både hjärta och hjärna och är en värdig avslutning på Nolans trilogi om en av historiens mest älskade antihjältar.

Janne Wass

The Dark Knight Rises. Regi: Christopher Nolan. Manus: Jonathan Nolan, Christopher Nolan. I rollerna: Christian Bale, Anne Hathaway, Michael Caine, Gary Oldman, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy. Spänning. 164 min.

Lämna en kommentar