– Kritik för kritikens skull, är det komprimerade svaret kulturjournalisten och författaren Anders Mildner ger på sin egen fråga ”vad ska vi med kritiker och kulturjournalister till i en medievärld fylld av autogenerering?”

Mildner inledde det seminarium om mediearkiv och återanvändningen av deras material som ordnades fredagen den 9 november, med Brages pressarkiv som huvudarrangör. Han beskrev  kulturjournalistikens utmaningar i en tid av kulturellt överflöd: maskinerna filtrerar överflödet bättre och snabbare än människor. Två av kulturjournalistikens uppgifter, att ge information med ett nyhetsvärde, och dessutom berätta om verkens kvalitet, blir i och med den digitala utvecklingen allt mer ifrågasatta. Vi börjar närma oss en punkt då endast den abstrakta och långsiktiga kritiken för kritikens skull finns kvar.

– Och just detta har man ju inom medierna skurit i under de senaste 20 åren. Hur ska man klara av denna utmaning i den tid av klick-ekonomi vi lever i? frågade Mildner.

Han lyfte fram att det kollektiva flödet av smak och åsikter (i bl.a. Facebook, Twitter och Spotify) blir viktigare för allt fler. Då den delade erfarenheten blir viktigare än en enskild kritikers åsikt finns det risk att många kritiker blir rädda för sina egna positioner – ”var vi inte oersättliga?” Mildner menar att många medier missat i analysen kring vad som är exklusivt i kulturjournalistiken.

– Vi behöver se vad vi kan producera som ingen annan kan. De längre analyserna som gör historiska tillbakablickar – de kan inte autogenereras.

Att ta den gamla goda analysen till heders kanske är räddningen för kulturjournalistiken – ett sätt att hitta tillbaka till sina rötter.

– Men då har man tyvärr inte använt sig av den digitala återanvändningen alls, säger Mildner och menar att journalisterna ännu måste arbeta för att hitta det som är värdefullt i autogenereringen av information.

En del medier har försökt bli samtalspartners på lika villkor och tala med publiken där de rör sig på nätet. Det har hittills inte lyckats så bra. Andra har försökt skapa sina egna utrymmen ”inne i automatiseringen”, så som brittiska The Guardian som byggt en egen applikation som presenterarar tidningens recensioner via musiktjänsten Spotify.

 

Marcus Floman

Läs kommentarer om hela seminariet på Storify: http://storify.com/jpve/m12i

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.