Ett monument av vrål

av Janne Wass

Det världspolitiska konstprojektet To the Square 2 tar över Glaspalatsets torg i två veckor framåt.

– Vi lever i ett skrämmande skede av civilisationen, säger den ryske artisten Nikolaj Oljenikov, där han sitter med benen uppdragna framför sig på en stol i HIAP:s utrymmen på Sveaborg.

Oljenikov är en av artisterna som deltar i det två veckor långa konstprojektet To the Square 2, som organiseras av Checkpoint Helsinki, i samarbete med HIAP, Helsinki International Artist Programme.

Projektet startade i början av veckan på en bar i Glaspalatset i Helsingfors med ett dj-uppträdande av Oljenikov, som fram till slutet av månaden kommer att dra runt i staden med sin mobila studio Radio Pravda. Liksom resten av performanserna inom To the Square 2 tar Radio Pravda avstamp i den internationella samhälleliga situationen. Den största delen av konstfestivalen, som är en del av Helsingfors festspel, sker på Glaspalatsets torg, och syftet med projektet är att sammanlänka torg i olika delar av världen med hjälp av konsten, och med hänvisningar till de proteströrelser som under de senaste tre åren fyllt torg, gator och parker i otaliga städer. I Helsingfors uppträder artister från bland annat Västbanken, Ryssland, Serbien, Turkiet, Egypten och Tyskland.

För Radio Pravda har Nikolaj Oljenikov spelat in personliga berättelser, protesttal och till och med dikter, som kommer att spelas från den mobila studion inhyst i en paketbil. Berättelserna går på engelska, finska och ryska.

– Grundtemat för verket är sanning, minnen och död, säger Oljenikov.

Den officiella sanningen i Ryssland är som känt president Vladimir Putins sanning, och vinken till den mest prominenta sovjetiska dagstidningen Pravda är inte ett sammanträffande. Vad gäller minnen menar han att det är fråga om att vi måste minnas vår historia för att kunna tackla vår samtid.

– För exakt hundra år sedan, 1914, inleddes första världskriget. Och se var vi är i dag – människan har inte lärt sig någonting.

Enligt Oljenikov skedde ändå i samband med första världskriget en enorm utveckling inom konsten, och han menar att vi också i dag bör använda konsten för att åter ge de undertryckta och utsatta en röst.

– För att vi ska höras måste vi skapa ett monument, och det måste vara ursinnigt och högljutt. Med Radio Pravda ville jag skapa ett monument av vrål och röster, av personliga historier.

Det känns trots allt i dag som om det inte är avsaknaden av röster som är problemet, utan att det finns så många att det blir en kakafoni. Hur ska man få folk att stanna upp och verkligen lyssna?

– Det är en mycket svår fråga. Men jag tror att vi måste lyckas återta den plattform som vänsterrörelsen en gång skapade, och som högerpartierna nu har erövrat. Det är i dag högerpopulisterna som når ut till folket och som hörs högst och mest. Vi får inte låta dem dominera debatten, utan måste igen göra deras verktyg till våra egna.

 

Nytt tillvägagångssätt

Oljenikov är redan, trots sin unga ålder, en veteran inom nätverket bakom To the Square 2, berättar en av projektets två kuratorer, Marita Muukkonen på HIAP.

– Vi har haft kontakt med honom i tio års tid, alltså egentligen sedan början av hans konstnärskap, och han har också besökt Finland flera gånger.

Muukkonen är speciellt glad över att projektet nu äntligen nått Helsingfors, och kan ordnas som en del av Helsingfors festspel, vilket betyder att staden kommit till undsättning med finansiering.

– Det är svårt att ordna projekt av den här typen i Finland, eftersom vi inte har en tradition av fria konstkuratorskap. Här måste allt vara institutionaliserat.

Också dylika politiska konstuttryck har länge varit främmande för den finländska konstscenen, menar Muukkonen, men säger att saker och ting håller på att förändras.

– Det finns en ny generation som nu håller på att växa upp, som gör saker på nya sätt.

Text & foto Janne Wass


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.