För fjärde sommaren i rad landade tvärkonstärliga Norpas Festival i lilla Dalsbruk, en och en halv månad efter ortens stolthet Baltic Jazz. ”Landade” är det centrala ordet här, eftersom det är lite som om ett UFO hade dimpt ner i den gamla industriorten. Det tog sina 10 år för Dalsbruksborna att helt och fullt ta till sig en festival med traditionell jazz, men barfota hippieveganer i batikkjolar och dreadlocks som ordnar minimalistiska dansperformanser, kallar tretaktsmotorer för instrument ger stående ovationer åt psykedeliska primalljudsexperiment är nog en svår nöt att knäcka för många (för tydlighetens skull påpekar vi att detta är ironi på Dalsbruksbornas bekostnad – alla arrangörer och publikmedlemmar är naturligtvis inte hippieveganer i batikkjolar, red. anm.).
Å andra sidan är Norpas Festival ett andningshål för många ortsbor som längtar efter något annat än dragspelsklubben, det lokala rockbandet och akvarellföreningen. Norpas hämtar några av Finlands och världens intressantaste och mest udda konstnärer och musiker till orten och erbjuder både konstnärligt och intellektuellt utmanande upplevelser av typen som många aldrig upplevt förut. Den glada och positiva stämningen smittar av sig, och speciellt under ett veckoslut som detta (21-23 augusti), då solen skiner och de sista sommargästerna tar sig in till hamnen och dess caféer och restauranger, är det ett mycket välkommet tillskott till Dalsbruks sensommarprogram.
Det som fungerar bäst på Norpas är också det småskaliga programmet: foto- och konstutställningarna, filmvisningarna, de historiska guidningarna i bruksområdet, matinékonserterna på cafét och galeasen Inga, workshoparna som involverar publiken. På den punkten var programmet digrare än i fjol: detta år kunde man faktiskt gå omkring hela veckoslutet och aldrig bli utan program, till och med välja och vraka lite. Speciellt förtjust var jag själv av Farazana Wahidys fotografier av kvinnor i Afghanistan och Ilkka Rautios, Saara Töyryläs och Tuomas Norvios video-ljud-dansinstallation Luova Tuho, som spelats in i den nedlagda stålfbriken i Koverhar – Dalsbruks systerfabrik. I ärlighetens namn är jag mer tagen av Rautios dystopiska foto och Norvios elektroniska ljudlandskap än Töyryläs koreografi som är en aning fantasilös. Idén är rolig dock – en arbetare i blåställ och gasmask som lämnats kvar i den nedlagda fabriken och går bärsärk. Tre kortfilmer loopas i tre tv-apparater som placerats i det skumma ljuset i det gamla tackjärnsgjuteriet i Dalsbruk – en perfekt inramning.
Det som fungerar lite sämre, enligt den här recensenten, är de stora konserterna i den gamla mekaniska verkstaden, och de allmänna arrangemangen. Norpas har nu nått ett vägskäl där arrangörerna måste besluta sig för om festivalen ska fortsätta vara en liten sandlåda för de redan invigda och deras kompisar, eller om man vill växa och engagera också de infödda Dalsbruksborna.