HBL:s barntidning: välkommen satsning, men var blev nyheterna?

av Janne Wass

Tidningsbranschen har på otaliga sätt försökt tackla problemet att unga i allt lägre grad läser papperstidningar. Papperstidningsprenumerationerna står för största delen av nyhetstidningarnas inkomster – inkomster som faller bort då mediekonsumtionen i växande grad flyttar ut på nätet. Satsningar på appar och webbsidor har varit nödvändiga för att fånga upp en del av de läsarna som överger pappret, men som känt har  det visat sig vara svårt att kompensera bortfall i pappersprenumerationer med nätprenumerationer – kunderna vill helt enkelt inte betala höga månadsavgifter för webbinnehåll. Som exempel: En fortlöpande prenumeration på Hufvudstadsbladets papperstidning kostar 479 euro/år, medan webbprenumerationen HBL Premium kostar 83 euro/år.

Hufvudstadsbladets utgivare KSF Media har valt att gå andra vägen, och i stället försöka vänja barn att redan i skolålder läsa papperstidning, med sin nya satsning HBL Junior. KSF Media kallar sin nya trycksak för ett samhällsmagasin för barn och tidningen ska utkomma varannan torsdag – det första numret lanserades i går, torsdagen 3.9. Ansvariga utgivaren Susanna Landor kallar en lansering av en ny finlandssvensk tidning för ”ungefär lika sällsynt som att hinna observera Halleys komet två gånger under sin livstid”. Tja, nya finlandssvenska tidskrifter, vilket ju HBL Junior i praktiken är, brukar lanseras med några års mellanrum, men den nya publikationen är historisk såtillvida att KSF Media nu äntligen efter åratal av besynnerliga mobil- och webbsatsningar som ibland inte haft något alls med journalistik att göra nu äntligen gör en nysatsning på tidningen som verkligen känns vettig och välkommen (ju mindre sagt om HBL Kväll, desto bättre).

HBL Junior följer en trend som pågått redan en längre tid, nämligen nyheter för barn. Flera nordiska dagstidningar har tidigare lanserat aktualitetstidningar för barn, och i Finland har Sanoma Media varit föregångare med HS Lasten Uutiset, som startats och i många år producerats av Fanny Fröman. Lasten Uutiset har sänts i TV och på webben, men sedan maj har Helsingin Sanomat också gett ut en egen aktualitetstidning för barn, också den vid namn HS Lasten Uutiset. Att Svenska Yle inte haft något ordentligt aktualitetsprogram för barn och unga på år och dar är skamligt, och därför var det också oerhört välkommet att bolaget tidigare i år fattade beslutet att Hajbo Nytt skulle börja komma med videonyheter varje dag. Och att Svenskfinland nu får en egen aktualitetstidning för barn i HBL Junior är verkligen något att fira med tårtkalas, för att parafrasera Landor. I en intervju med tidskriften Markkinointa & Media 15.5 säger Fanny Fröman på HS Lasten Uutiset att Helsingin Sanomats läsarundersökning visar att det finns en efterfrågan på nyhets- och aktualitetstidningar för barn: ”Barn verkar uppleva att de uppskattas då det görs en tidning för dem på samma sätt som för vuxna. Det här återspeglar sig också i nyheterna. De vill ha alldeles riktiga nyheter, och inte till exempel någon pysseltidning.”

Jag är själv övertygad om att papperstidningen har en framtid: än så länge har inga digitala lösningar kunnat ersätta det kuraterade innehållspaket som en bra dagstidning kan erbjuda. I en bra morgontidning får du med dig alla relevanta nyheter från dygnet som gått, både inrikes och utrikes, pålästa analyser, tankeväckande krönikor, uppdateringar av pågående samhälls- och kulturdebatter, sportnyheter, kulturrecensioner och dessutom seriesidan som bonus. En nyhetssändning på tv eller radio skulle behöva vara minst två timmar lång, antagligen mer, för att hinna med allt innehåll i tidningen, och på webben är det omöjligt att få den överblick som tidningen erbjuder. I dessa tider av informationsöverflöd och struntnyheter på webben är en bra nyhetstidning en garant för att du får dig till livs balanserad, mångsidig och relevant nyhetsstoff. Nu är det ju inte nödvändigtvis så att barn i skolåldern nödvändigtvis slukade morgontidningen förr heller, men under tiden innan sociala medier var barn betydligt mer isolerade i sina sociala bubblor. Den som inte var intresserad av att följa med världshändelser kunde värja sig. I dag finns alla världens nyheter, falska och pålitliga, på ett klicks avstånd. Flödet i telefonen fylls lätt av skrämmande och komplicerade frågor som är svåra för ett barn att förstå. Därför är behovet av kuraterade och pålitliga nyheter och aktualitetsrapportering för barn större än någonsin förut. Att KSF Media nu vill svara på det behovet är värt en eloge.

Så till själva tidningen. Det är naturligtvis vanskligt att göra några långtgående observationer på basis av ett första nummer, och det kommer säkert att ta tid innan publikationen helt hittar sin form. Visuellt känns HBL Junior som en ”HBL Light”, vilket är helt på sin plats. Layouten är respektfullt seriös, men luftigare och något klatschigare än modertidningens. Redaktören Maria Saaristo har skrivit lejonparten av innehållet, och språket och längden på texterna är anpassade för målgruppen 8-13 utan att det fördenskull kännas förenklat. I första numret satsar HBL Junior krutet på coronakrisen. På ett uppslag intervjuas en forskare om ett eventuellt coronavaccin och faktanotiser berättar mer om hur vaccin fungerar och varför det heter vaccin, samt om de nya coronahundarna. På nästa uppslag intervjuas elever om hur den känns att ha inlett skolgången igen efter sommarlovet och distansundervisningen.

I det första numret har 11 av tidningens 24 sidor överrubriken ”Nyheter”, men trots det känns det som att nyheterna lyser lite med sin frånvaro och att det är väldigt lite innehåll som berör samhället i detta samhällsmagasin. Donald Trumps hot om att förbjuda det sociala mediet TikTok i USA får en notis, liksom även att havsörnar äter skarvungar. Ett reportage över ett uppslag behandlar nyheten att det finns över 1 000 vildsvin i Finland. Men också en ganska intetsägande intervju med den finlandssvenska TikTok-kändisen Jennifer Käld får plats under rubriken ”Nyheter” (utan att hon ombeds kommentera den andra TikTok-nyheten i tidningen) och uppenbarligen är det också en nyhet att riksdagsledamoten Mats Löfström har frukt och mobiltelefon i sin ”skolväska”. Jag hoppas att det inte blir ett stående inslag under ”Nyheter”-rubriken att intervjua kända människor om vad de har i väskan. Alldeles kul inslag, men det känns mer som ”generisk barn- och ungdomsspalt” än ”aktualitetsmagasin”. Fanns det verkligen inget intressantare man kunde ha frågat en riksdagsledamot?

Också utanför nyhetssidorna känns HBL Junior väldigt mycket som EOS-tidningen. Och inget fel på EOS-tidningen, men den finns ju redan. På kultursidan får vi en hälsning från läsambassadörerna och en bokrecension, på sidan Sport & fritid intervjuas två killar om skejting och fotbollsspelaren Linda Sällström skriver kolumn om kindpussar i Frankrike. Vetenskapssidan är uppbyggd enligt konceptet ”barn frågar” och vi får veta att världen föddes med big bang och ges en filosofisk utläggning på frågan ”Hur hade världen sett ut om jag inte fötts?”. Kocken Filip Langhoff delar på matsidan med sig av recept på omelett. Sedan är det två sidor pyssel och två sidor ”fråga doktorn”.

Det är i sig inget fel på allt detta innehåll, men jag vet inte riktigt hur mycket av det som det hör hemma i ett ”samhällsmagasin”. Det är roligt att barn själva får vara med och skapa tidningen, men att under rubriken ”Nyheter” sätta en intervju med två barn av två barn om vad de tycker att är det bästa med Korpo håller liksom inte. Igen: kul grej att låta läsarna bekanta sig med olika finlandssvenska orter, men behöver ett samhällsmagasin en intervju med en 9-åring som förklarar att man kan simma och promenera i skogen i Korpo? På vetenskapssidan hade det säkert funnits riktiga vetenskapsnyheter att rapportera om; big bang torde tidningens läsare nog få lära sig om i skolan i sinom tid. Aktuella sporthändelser som säkert intresserar många unga läsare finns också: till exempel kunde det ha varit intressant att lyfta upp varför det talas så mycket om hockeylaget Jokerits match i Minsk. Belarus, för övrigt, nämns inte med ett ord i tidningen.

För att summera: HBL Junior är ett mycket välkommet – och skulle jag våga påstå – nödvändigt initiativ, som på många sätt verkar lovande och väl genomfört. Men det känns som om tidningen åtminstone i första numret försöker vara lite för mycket på en och samma gång. Matspalter, hälsospalter, pyssel och ”visste du detta?”-inslag är roliga, men den typen av innehåll hittar skolbarn redan på en uppsjö olika ställen. Om HBL Junior verkligen vill utge sig för att vara ett nyhets- och samhällsmagasin, så får redaktionen i framtida nummer höja ambitionsnivån på just nyhets- och samhällsrapporteringen, och fråga nästa riksdagsledamot lite mer relevanta frågor än vad hen har i väskan.

HBL Junior. Samhällsmagasin för barn utgivet av KSF Media. Ansvarig utgivare: Susanna Landor. Redaktör: Maria Saaristo. Utkommer varannan torsdag. 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.