TV-kanalen Dozjds kryssande i Putins Ryssland

av Pavel Petrov

Åt helvete med detta jobb!” skrek journalisten Timur Olevskij medan granater smällde runtomkring. Den 19 januari­ 2014 drabbade demonstranter och kravallpoliser samman för första gången på Majdantorget i Kiev. Olevskij hamnade mitt i denna blodiga kalabalik som reporter för den liberalsinnade ryska TV-kanalen Dozjd (ryska för ”regn”). I likhet med Aleksej Navalnyj och hans antikorruptionsstiftelse blev Dozjd en symbol för oppositionen mot Putins regim i 2010-talets Ryssland, om än oavsiktligt.
Nu berättas Dozjds händelserika historia i dokumentären [email protected] this job (2021) av Vera Kritjevskaja­. Regissören uppträder även själv i ”cameo­rollen” som en av kanalens medgrundare och äldsta medarbetare. Filmen hade premiär i Finland på årets DocPoint-dokumentärfestival som inleddes strax efter Sundance Film Festival i USA, där en annan dokumentärnyhet, Navalny, skördade två huvudpris. Naturligtvis förekommer inspelningar av den numera fängslade oppositionsledaren även i Kritjevskajas film. I fokus står dock kanalens redaktion med Natalja­ Sindejeva i spetsen. Hon är Dozjds medgrundare och dess chef.
Sindejeva tog initiativet till att grunda en egen TV-kanal under en högst kontrastfull tid i Ryssland; som inledningstexterna förkunnar ställdes all rysk TV under statlig kontroll vid slutet av Putins andra presidentperiod 2008. Hans efterträdare Dmitrij Medvedev fyllde många med hopp både genom sin image och sina löften om ett mera liberalt och progressivt Ryssland. Samtidigt upplevde landet en kraftig ekonomisk tillväxt. Det var då som Putin ”lyfte Ryssland upp från knäna”, som hans anhängare brukar säga. Den så länge och framgångslöst eftersträvade ”amerikanska drömmen” blev äntligen verklighet för många i den framväxande ryska medelklassen. Med hjälp av sin makes pengar ville Natalja Sindejeva göra ”normal TV för normala människor”.
”Den optimistiska kanalen” lydde Dozjds varumärke vid starten. Kanalen var tänkt att fokusera på kultur och livsstil, den nyfödda medelklassens ämnen. Nyhetsjournalistik tillkom sedan som en naturlig del, och då ville Dozjd förmedla en objektiv bild av verkligheten. Föga överraskande visade det sig snart att detta koncept inte passade Kreml. Även redaktionens HBTIQ-vänliga klimat blev snart politiserat, när den så kallade ”gaypropaganda”-lagen trädde i kraft.
Man blir inte alltid politisk aktivist av egen vilja. Ibland räcker det med att vara trogen sitt samvete och sträva efter så enkla saker som diskussion. Det är ett av de centrala temana i [email protected] this job. Till tangorytmer följer filmen Sindejevas förvandling från nyrik fru, som kör en lilafärgad SUV, till desperat kämpande ledare för sitt stora medieprojekt. Under 2010-talet har hon styrt skeppet Dozjd genom ett allt gropigare politiskt väder, i mediemiljöns skiftande vindar och i skenet av manskapets inre spänningar. Allt detta har krävt sitt pris. Kommer skeppet Dozjd att få se soligare dagar?

[email protected] this job. Regi: Vera Krichevskaja. Manus: Vera Krichevskaya och Paulina Ukrainets. Språk: ryska och engelska. 2021. Visades på Docpoint 2022.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.