Tre dagar brutal metal — och en hel del annat — bjöds det på under den förnyade Tuskafestivalen i Helsingfors. Mångfald hyllades och diskriminering motarbetades aktivt i ett utvidgat, betydligt trevligare, festivalområde.
Den första riktiga festivalsommaren sedan 2019 har inletts i fantastiskt väder Finland över. Ett av sommarens traditionellt tyngsta veckoslut brukar infalla vecka efter midsommar, då såväl Roskildefestivalen som Provinssi och Tuska äger rum – samtidigt som Prideveckan i Helsingfors kulminerar i Prideparaden på lördagen. Turister som rör sig i staden under lördagen måste förundra sig över blandningen av regnbågsglitter och corpse paint.
För mig blev det metalmusik på Tuska för hela slanten, en festival som jag troget besökt så gott som varje år sedan 2008. Då ordnades tillställningen i den lummiga Kajsaniemiparken, därifrån den kring 2010 flyttade till det gamla industriområdet i Södervik. Under det senaste decenniet har arrangörerna år för år skyfflat runt scener och service i olika konstellationer och samtidigt kollat på vad Flow och andra arrangörer gjort för att få det något knepiga området att fungera. Visst har funkat bättre, annat sämre, men år för år har problemet kvarstått att Söderviksområdet i praktiken är en grop av asfalt och grus, och om man inte som Flow draperar så gott som hela gropen med heltäckande mattor och bean bags, är det svårt att göra det trevligt. Tills i år.
Hittills har Tuskas festivalområde i praktiken avgränsats av Gasverksagatan till sydost och en mur av industribyggnader (Kattilahalli, gasklockan, Tiivistämö, Circo) till nordväst, vilket skapat den ovan nämnda “grytan” av betong. I år har festivalområdet utvidgats till det dubbla i sydostlig riktning, så att Gasverksgatan gjorts till det centrala promenadstråket mitt i festivalen. Tältscenen har flyttats till andra sidan gatan, till den stora parkeringsplatsen, och en mindre utomhusscen, Infernoscenen, har fått ta plats på den triangelformade planen söder om Gasverksgatan. På det här sättet har festivalen fått möjlighet att inkorporera de smala remsor av gräsmattor och träd som faktiskt existerar mitt i industriområdet, och har också lyckats utnyttja dem till max genom att i deras närhet placera små utskänkningsstånd och restaurangtält, och placerat bord och bänkar kring, men inte på, dem. På så sätt har arrangörerna skapat små gröna oaser av skugga och lugn, som inte bara är sköna att vila sig i, men som också ökar trivseln rent visuellt och psykologiskt. Sedan 2018 har Tuska haft en åldersgräns på 18 år, vilket betytt att de inhägnade utskänkningsområdena kunnat slopas och man har fritt fått flanera med ölburk eller vinglas i hand. I och med utvidgningen av området har också både öl- och matpunkterna spridits ut lite här och där, vilket minskat trängseln ytterligare ökat trivseln. Bord och bänkar är nu också spridda lite varstans, och inte, som tidigare, alla på ett och samma megarestaurangområde. Stora scenen har i år flyttats västerut och svängts mot sydost, så att huvudartisterna inte behöver uppträda med solen i ögonen.