Ruikuttajat! överraskar men övertygar

av Lukas Lundin

Den nystartade teatergruppen Ruikuttajat! bjuder på en både underhållande och  eftertänksam första föreställning, med rötter i både Ibsen och det djupt  allmänmänskliga. Trots vissa skönhetsfläckar väcker Folkefiender ett intresse för vad  gruppen har att erbjuda.  

Enligt den info som har printats ut på förhand utgår föreställningen ifrån Henrik Ibsens klassiska  pjäs En folkefiende, där visselblåsaren dr. Stockmann hamnar på tvären med lokalsamhället då han  avslöjar att kurbadet – stadens viktigaste inkomstkälla – i själva verket är förgiftat. Den som  kommer till Reprum och förväntar sig klassisk Ibsen får ändå snabbt tänka om, även om den som  kan sin En folkefiende också lär känna igen flera övergripande teman. För oss andra erbjuds en  välkommen resumé av handlingens viktigaste drag.

I Ruikuttajats Folkefiender placeras Ibsens verk på ett fyndigt sätt mitt i den finlandssvenska  teatervärlden. En uppsättning går i stöpet och lämnar efter sig en tom scen, där två överraskade  huvudpersoner (Mari-Helen Hyvärinen och Emelie Zilliacus) plötsligt tvingas konfrontera både  sin egen och andras skam och rädslor. Till sin hjälp har de bara varandra och ett misslyckat orakel  (Camilla Hellberg Mushonga) på telefonlänk.

I Folkefiender kombineras en farsliknande metaskildring av teatervärlden med stora frågeställningar om skam, gränser och gränslöshet. Under ytan ligger förträngda insikter, krossade drömmar och  sprängda luftslott. Enligt arbetsgruppen (se Hufvudstadsbladet 1.12 2022) bygger pjäsen på ett intresse för ”frihet och förändring”. I Folkefiender ställs karaktärerna inför en omkullkastad hierarki och världsordning, där de tvingas konfrontera den nya friheten – men också egna föreställningar och erfarenheter av skam och längtan. Hur fri är till exempel konsten i själva verket? Det är stora frågor som ändå behandlas med en lätt, ofta humoristisk, touch.

Föreställningen utspelar sig kring en svart låda i en svart låda, på en enkel scen där vit plast är den  mest framträdande dekoren. Den enkla scenografin används ändå på ett fyndigt sätt och visar sig  under föreställningens gång ha fler än ett lager. I arbetsgruppen kring föreställningen ingår, utöver  skådespelarna, även föreställningstekniker Oscar Fagerudd, ljusdesigner Patrik Bogårdh och  ljuddesigner Fredrik Söderberg. Ljud och ljus spelar, med enkla medel, en viktig roll i  föreställningen – och även publiken bjuds in att delta. Den fjärde väggen existerar under delar av

föreställningen inte alls. Men också den går tydligen fint att springa in i.

Folkefiender är en humoristisk, experimentell och stundtals absurd pjäs om några av våra  mänskligaste drag. Föreställningen har visserligen sina skavanker och vissa sekvenser känns  ofrånkomligen något krystade. Samtidigt verkar gruppen ha en bred rockärm, därifrån de alltid  tycks kunna dra fram nya ess i precis rätt tid. Ruikuttajat! lyckas till och med överraska mer än en  gång, vilket är lättare sagt än gjort på dagens teaterscen.

De gör det inte helt lätt för sig själva, publiken – eller för recensenten, som inte vill avslöja allt för  mycket. Folkefiender är en föreställning som ska upplevas. Och om det här var gruppens första  gemensamma föreställning ser jag fram emot att se vad som kommer härnäst.

 

Foto: Patrik Bogårdh

 

Ruikuttajat!: Folkefiender 

Koncept/manus/skådespelare: Mari-Helen Hyvärinen, Camilla Hellberg Mushonga och Emelie  Zilliacus  

Ljusdesign & Foto: Patrik Bogårdh 

Ljuddesign: Fredrik Söderberg 

Föreställningstekniker: Oscar Fagerudd 

Grafiker: Anna Lolax 

Längd: 1 h 20 min 

Spelas på Reprum i Helsingfors 2-10.12 och turnerar runt Svenskfinland i januari.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.