Serietecknaren Faustin Titi besökte nyligen Stockholm. Med sitt album En evighet i Tanger vill han ge de illegala immigranterna ett ansikte.

Hemma i Abengourou i Elfenbenskusten var det inte vanligt med böcker eller tv. Där samlades folk i ljuset av månskenet för att berätta historier och sagor för varandra.     Det var så Faustin Titi började teckna. Han tecknade figurer i sanden. När skolläraren  upptäckte hans förmåga började han hämta med honom till skolan på kvällarna.
– Läraren ville att jag skulle rita på svarta tavlan inför nästa dags lektioner. Då kunde han visa eleverna det han pratade om. Jag ritade kroppsdelar och växter. Ibland fick jag illustrera ord som förstaklassarna skulle lära sig att skriva.

En allvarsam serietecknare

Jag träffar Faustin Titi nära Johannes kyrka, i kvarteret där han bor under sitt Stockholmsbesök. När jag berättar att det var en turist som visade mig vägen till hotellet, skrattar han. För Faustin Titi är Stockholm en liten stad, så liten att det förefaller osannolikt att någon någonsin ska behöva fråga efter vägen. Själv bor han numera i Paris, dit han kom 2005, när krisen i Elfenbenskusten förvärrades.
Vi går ner mot Kungsgatan. Faustin Titi pratar lågt och han ler tillbakahållet. Kanske blir jag överrumplad av hans allvarliga uppsyn. Som om jag hade föreställt mig att en serietecknare måste vara lik en seriefigur med lustig uppsyn och formbara kinder. Men plötsligt spritter han till. Vi har gått förbi ett skyltfönster med Batman.
– Batman är en av mina favoriter, utbrister han, och Spindelmannen, tillägger han.
I det ögonblicket blir jag nog ännu mer förvånad. Batman och Spindelmannen känns så långt man kan komma från Gawa, huvudpersonen i hans eget album, En evighet i Tanger, och anledningen till att han just nu är i Stockholm. Efter att ha lanserats i Italien, Frankrike och Belgien ger nu barnboksförlaget Trasten ut En evighet i Tanger på svenska.

Förlorade illusioner

Gawa är en ung man från staden Gnasville, en påhittad storstad vid Atlantkusten, någonstans i  Väst-afrika. När fadern har samlat in familjemedlemmarnas alla besparingar, beger sig Gawa med hjälp av en människosmugglare mot Europa. En farlig och äventyrlig resa genom öknen får ett abrupt stopp i Tanger, i norra Marocko. Där går Gawa omkring och drömmer sig bort, ömsom till en framtid i Europa, ömsom till Gnasville.
– I Europa verkar många tro att alla afrikanska båtflyktingar är analfabeter. Tvärtom kan de ha år av universitetsstudier bakom sig. Men när man tvingas bo hos sina föräldrar och bida sin tid för att framtiden ter sig hopplös, kan man lika gärna ta den risk det innebär att åka iväg, säger Faustin Titi.    Han har börjat prata snabbare. Om Faustin Titi är återhållsam med detaljer ur sitt eget liv, så verkar migrationsfrågor engagera honom desto mer. Med historien om Gawa vill Faustin Titi ge de illegala immigranterna ett ansikte. Tecknad i realistiskt gråa toner vänder den sig främst till tonåringar, men även vuxna som gillar seriealbum.
– Berättelsen riktar sig både till afrikaner och till européer. Till de unga afrikaner som är beredda att ge sig av och inte vet vad de utsätter sig själva för. Och till européer för att de ska förstå varför man väljer att åka iväg.
Albumet har han gjort i samarbete med journalisten Eyoum Ngangué från Kamerun, som har skrivit texten. Tillsammans vann de första pris för berättelsen Snuten i Gnasville i en serietävling som anordnades i Elfenbenskustens huvudstad Abidjan. Priset de vann var att få ge ut ett album. Så kom En evighet i Tanger till.

Suzanna Petersson Kero

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.