Philip Teirs Någonting ur hennes mun faller i min mun är ingen tokig debut.
Mikroskopiskt
små veck i huden, ljudet av kvalster,
porerna i ansiktet på alla jag möter.
Jag tror inte på en mänsklighet
som envisas med att bära resterna
av gårdagens middag mellan
sina tänder.
Läderlappen, som inte har några egentliga krafter, är den som i sitt alterego fattar det mest konkreta valet: ”Jag syr mina egna sorgkläder/av skottsäkert gummi/syr fast min skugga i dräkten,/det gör inte alls ont,[…] ”
Från superhjältarna är steget inte långt till sjuksalarna där seriehjältar konsumeras av konvalescenta diktjag och där verkliga superkrafter räddar liv. Och Wonder Woman blir en sjuksköterska, en vårdare, och vips: en mamma. Det är en, förvisso rätt traditionell, men ganska elegant analogi där dröm, kärlek och uppfostran leder in till en realistisk vuxenhet som konstaterar att ”den döda fågeln förblir död/också i den här dikten.”
Det är ö-liv, smutsigt potatisvatten, blinkningar åt Nietzsche och Saarikoski och barn i pulkbackar, torsdagsgräl och ett Helsingfors som bjuder både solheta gator och rykande termosar. Ganska mycket, med andra ord. Modersfiguren blir en älskarinna, det egna barnets mor, och cirkeln rullar på. Kvinnobilderna är uttalat jämställda, men nog ändå lite mystiska och omhuldade av ett romantiserande dis.
Det är ingen tokig debut Philip Teir serverar. Formmässigt är Någonting ur hennes mun faller i min mun ganska återhållsam och dikterna är närmast prosalyriska. Först blir jag en smula besviken eftersom den ganska bitiga, på en gång följsamma och tungsnubblande, titeln gör att jag väntar mig ett större språkligt tuggmotstånd än jag får, men det säger kanske mer om mina egna förväntningar på poesi i allmänhet än om Philip Teirs skrivande.
Philip Teir gillar Henry Parland, och det märks på ett positivt sätt. Någonting ur hennes mun faller i min mun präglas av ett distanserat, ja, nästan Henry Parlandskt lugn, men det döljer inte, som förebildens dito, något existentiellt avgrundsvrål, ingen ideal-realisation, utan befinner sig på ett mer vardagsnära plan. Språket flyter i en följsam och jämn, men inte nödvändigtvis tråkig, rytm och utan att jag riktigt förstår varför får den mig att tänka på The Passenger med Iggy Pop.
Philip Teir: Någonting ur hennes mun faller i min mun. Söderströms 2007.
Sebastian Johans