Poesi är bångstyrigt fri men konstruktivt ordnad fantasi. Bland annat.
Poesins avvikelse från allt detta är ibland bara ett ”tänk om”, en kort semester från våra ingrodda tankevanor. Men därutöver är den ofta och skall helst vara en överraskande upptäckt.
Det får exemplifieras av en mening i den engelska poeten Elaine Feinsteins dikt ”Marriage”: ”We have taken our shape from the / damage we do one another” (The Bloodaxe Book of Contemporary Women Poets, 2000: 120). Vilken ahaupplevelse! Kanske vår identitet inte bestäms av det som vi vanligen tänker oss – familjeförhållanden, yrkesval, hobbyer, smak – utan av detta: hur vårt liv påverkar andra och särskilt av det onda som vi gör dem.
Att minnas är
att låta framtiden
ingripa i skeendet.
Allt ordnas upp. Också
kaos får namn. Ingen
gör motstånd. Ödet
härjar förgäves.
Här destrueras vardagsförnuftets regel att en senare tidsperiod inte kan påverka en tidigare, men någonting konstrueras också: en ny insikt i minnets natur av retrospektivt ordningsskapande. Denna idé formuleras så extremt och paradoxalt –så poetiskt! – att den blir en upptäckt.
Mechelingatan skiljer
mentalhusets rispark
från militärbasens funkis. På
varandra vore de diktens
flyende ordning,
världen som världen
osäkert syftar på.
Om man kan se de två bilderna på varandra, om man samtidigt kan föreställa sig självsvåldigt vildvuxna träd och en sträng arkitektur – då har man en god bild av poesins natur, menar jag. Militärförläggningen och mentalsjukhuset är naturligtvis också varandras motsatser och som sådana inte alltid lätta att förena. Det första känns nu för mig som en alltför hårt hierarkisk bild av diktens ordning, men det senare förblir en tankeställare. Det påminner om gränserna för det individuella uttrycket.
När texten fortsätter beskriver den diktens ”flyende ordning” som ”världen som världen // osäkert syftar på”. Det aktualiserar en svår men oundviklig fråga: Vilka anspråk har poesins egenartade livstolkning i förhållande till den empiriska verkligheten?
Stjärnornas träd står tänt,
det brusar av mörker.
Jag sover och hör.
Dikten låter sig lätt läsas ludiskt eller psykologiskt – men kognitivt? På den empiriska världsbildens villkor verkar det befängt: en föreställning om något slags egenartad supervarseblivning som en människa kan uppnå i sömnen. Är detta inte ett rent fantasteri som inte allvarligt kan hävdas som en insikt i verkligheten?
Det är i dagens vetenskapsfilosofi en självklarhet att vi inte uppfattar och beskriver världen neutralt och objektivt sådan den verkligen är. Snarare gör vi det i enlighet med det ”paradigm”, den förklaringsmodell, som vi utnyttjar vid analysen. Modellen fungerar som ett filter som sorterar fram vissa iakttagelser men utesluter andra.
Torsten Pettersson