Med utställningen Synligt – Osynligt vill man visa valda delar av Svenska kulturfondens konstsamling som en helhet och ge en överblick över den finländska konstens utveckling under de senaste femtio åren. Tillfället är unikt.

Utställningen på Galleri Elverket i Ekenäs har sammanställts av Pro Artibus med anledning av fondens 100 årsjubileum.

Samlingen påbörjades 1957 med inköp av Ragnar Ekelund, Gösta Diehl, Yngve Bäck och Torger Enckell. Stiftelsen Pro Artibus grundades 1989 för att förvalta och förkovra fondens konstsamling och för att befrämja den visuella konsten i alla delar av Svenskfinland. Idag omfattar samlingen drygt 800 verk. Vanligtvis är verken deponerade runtom i Svenskfinland, i bibliotek, skolor, sjukhus, seniorhus och liknande offentliga institutioner där människor rör sig.

Den äldsta tavlan i samlingen är Tove Janssons Möbelarkitekten från 1945. Man glömmer lätt att Tove Jansson hade en konstnärskarriär med talrika utställningar vid sidan av mumin-trollet.

Den äldsta konstnären torde vara Sigrid Schauman född 1877. I Landskap från Vence kan man ana det oslagbara ljusmåleri hon kom att bli mest känd för.

Hannele Grönlund har fungerat som utställningsarkitekt. Varje rum har sin speciella stämning och prägel.

Ernst Mether-Borgström anses vara en av den finländska konstruktivismens banbrytare. Göran Augustssons och Lars-Gunnar Nordströms stora målningar företräder samma riktning, med för dem utmärkande särdrag. Det är svårt att tro att över 30 år skiljer 60-talisterna från de nyare verken i rummet. Alvar Gullichsens Intagare av Fjädervatten fungerar som ett glädjepiller och en humoristisk accent och är samtidigt ett ställningstagande till det absurda i samhället.

Konstbegreppet har vidgats under de femtio år utställningen omfattar. Traditionella oljemålningar och skulpturer har kompletterats med akvareller, grafisk konst, collage, keramik, fotografier, videoverk. Nya material och tekniker har tillkommit.

Ulrika Ferms stora fotografi skildrar det nutida urbana livets färgsprakande form- och teckenspråket i skikt på skikt. Dialogen med Yngve Bäcks abstraherande färgmåleri, som återger nutidsmänniskan i en gången tid, är given.

Carl-Gustav Lilius grafiska blad i svart och vitt ur Solmyten och Jan Kailas dramatiska porträttserie av Elis Sinistö, kontrasterar mot sinnliga rosa/röda färgfält i Annika Bergvik-Forsanders målning. Vid närmare granskning framträder symboler för strid, aggression och kamp mellan könen och rummet får en ny laddning.

Caroline Slotte, född 1975, omarbetar gamla kasserade keramiska föremål. Nostalgiska minnen sammanlänkas i ny utformning. På ytan av Leif Färdings sockerskål har Catharina Kajander ristat in orden hon fick i en dröm. Rödlerans yta i den urnelika sockerskålen är hudlik. Leif Färding sover bland björkarna.

Utställningen är en upptäcktsresa som fortsätter på Stadshuset med Feministtapeten av konstnärsgruppen Megafån och videokonstverk av unga, aktuella konstnärer.

Boken som tryckts upp i samband med utställningen andas samma kärlek till konsten och skapandet.

Det viktiga är tillgänglighet, att kunna förgylla en bredare grupps vardag med konstupplevelser, säger Leif Jakobsson, vd för Pro Artibus.

  • Synligt – Osynligt, Galleri Elverket, Ekenäs. Pågår till 31/8 för att därefter visas i Kajana, Vasa, Åbo och Göteborg.

Angela Oker-Blom

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.