Det är dramatiska förändringar på gång i ryskt musikliv. En av de mer tongivande aktörerna är 24-åriga Sasha Dzhem, graffitimålare och skivbolaget how2makes grundare.

– Situationen för independentmusiken i Ryssland är svår. Trots att Moskva är en gigantisk metropol med unika möjligheter ser situationen inte mycket bättre ut här. Det finns helt enkelt för få skivbolag eller radiokanaler som intresserar sig för musik utanför mainstream, säger Sasha Dzhem och slår uppgivet ut med händerna.

Sasha kommer inte ursprungligen från Moskva utan är uppvuxen i Vladivostok, hamnstaden i östra Ryssland som gränsar mot Kina. Att hitta tidsfördriv som tonåring i Vladivostok var inte lätt. Sasha botade tristessen med sin kreativitet och han började som DJ och beatmaker inom electronica och hip hop. Efter en tid började ändå kretsen i Vladivostok att kännas för trång.

– Jag kände alla DJ:n, skatare, graffiti-folk, hip hoppare i Vladivostok … Vi var som en stor familj, men det blev introvert. Bristen på utrymme och nya musikaliska influenser blev så akut att jag först flyttade till Kina och bodde där i sju månader innan jag år 2003 stack till Moskva.

Piratkopiering gav eget skivbolag

Den första tiden i Moskva försörjde sig Sasha som 3D-designer, samt beatmaker och DJ på diverse techno- och electronica-klubbar. År 2004 bestämde han sig för att lämna den lovande karriären som 3D-designer för att satsa helhjärtat på musiken. För att försörja sig började han sälja amerikansk och europeisk hip hop, rap och techno på Gorbusjka, en marknad för piratkopierade CD:n och hushållselektronik i Moskva.

Under början av 2000-talet fick den internationellt rykte om sig att vara den största marknaden för piratkopierad musik i Europa. Men marknaden har också varit en möjlighet till sidoinkomster för musiker. Sashas affärer gick ganska bra och han sålde ungefär 100 piratkopierade CD:n per dag. Det var här han fick idén till ett eget skivbolag.

– Jag kände en hel del musiker i Moskva som höll på med experimentell hip hop och electronica och tänkte att jag kunde börja göra egna plattor med dem för att sälja dem på Gorbusjkan. Första plattan vi gjorde hette Kak Zdhelat (”Hur man gör”) av hip hopparen Mc Vasiliy. Faktum är att den blev en succé och jag insåg att det var ett bra sätt att sprida ny rysk musik. Jag valde att döpa skivbolaget efter den första plattan. Kak Zdhelat blev How2make.

Idag är bolaget välkänt bland ryska musiker inom experimentell electronica och hip hop, och det har både ryska och europeiska artister. Sashas mål är att sätta den ryska musiken på Europas musikaliska karta.

– Det är inte som på 90-talet, då många ryska band bara var dåliga copy cats på västerländsk musik. Den stora nackdelen är att den ryska publiken inte är van vid den typen av experimentell musik som vi spelar. Den europeiska publiken verkar mer öppen. Jag hoppas att vi kan nå ut till fler lyssnare om Europa får upp ögonen för oss, säger Sasha.

Vill utmana genrer

Hans senaste egna release, Bublle grog, på how2make, är en lekfull prestation med inslag av experimentell elektronisk ljudkonst korsad med noise och mer lättillgänglig hip hop. Det är tydligt att Sasha Dzhem vill utmana förutsättningarna för musiken, och inte fastna i en genre. Plattan gavs ut på How2make, men eftersom det är mycket svårt att distribuera CD:n i Ryssland har han samarbetat med skivbolaget Dresscode records och det amerikanska blognätverket Livejournal. Releasepartyt var en lyckad tillställning där Dzhem fick hjälp på scenen av det unga stjärnskottet Mujuice och veteranen Escapo. Försäljningen har gått hyfsat, men Dzhem hoppas att plattan så småningom når Europa och att försäljningssiffrorna då kommer att gå upp.

Sasha menar att musiklivet har förändrats under de senaste åren. Kontakterna mellan musiker över geografiska och genregränser har blivit vanligare. Influenserna är inte bara lokala, utan också globala. Uttrycksformerna skiftar kanske allt efter geografisk plats, men han känner sig lika hemma i tankar och idéer hos en fransk eller japansk som hos en rysk DJ. Skillnaderna finns där, men likheterna är fler.

– Jag tycker inte det finns några egentliga och genuina ”musikstilar”. Allt är bara ett hopkok eller korsbefruktningar mellan vad folk tror är genuint. Jag blir ganska trött när jag får frågan ”vad spelar du för musik? Är det i den eller den genren?” Vad spelar det för roll? Lika likgiltigt tycker jag det är var man kommer ifrån. Jag håller på med musik, och det är faktiskt en global företeelse, avslutar han med ett skratt.

www.how2make.ru

Sophie Engström

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.