”Tbilisi is under construction” säger en indisk studerande till oss på bussen från flygfältet, och denna mening ekar i bakhuvudet under hela min vistelse i staden. Mitt första intryck är dock snarare ett av förfall och fattigdom: fasader där målfärgen helt har flagnat bort, hela hus som rasat sönder i tegelstenshögar på gatan, en kyrka som gått itu. Småbarn och åldringar tigger i varje gathörn och smyger till och med fram till turisterna vid restaurangborden och sträcker ut sina smutsiga händer. Byggnadernas förfall är iögonenfallande i Tbilisi, Georgiens huvudstad, som har cirka 1,5 miljon invånare.

Fattigdomen som följde efter Sovjettiden och de fortsatta konflikterna med Ryssland har satt djupa spår i staden och decennier av officiell försummelse har lett till att byggnader på många håll bokstavligen har vittrat sönder. Man kan bara drömma om hur vackert det var här för trettio år sedan med alla färggranna trähus med karakteristiska balkonger och fasader utsnidade med snirkliga detaljer. Många byggnader är det tyvärr för sent att rädda, medan andra ser ut att behöva akut renovering. I gamla stan har renoveringen av vissa hus påbörjats, men det är väl inget sammanträffande att detta är den främsta turiststadsdelen och att fasaderna också lyses upp av strålkastare på kvällen, nästan som kulisser på en teaterscen.

En av stadsborna berättar att utländska investerare köpt upp en massa byggnader som de renoverar och hyr ut till turister, vilket gör att priserna också stiger i rask takt.

Den nya bron över floden Mtkvari kallas i folkmun för Always Ultra, eftersom den påminner om en binda.Den nya regeringen har lovat att modernisera och utveckla Georgien. Som del av denna plan har ett antal mer eller mindre symboliska byggnadsprojekt lanserats, till vilka vissa invånare är kritiska. Till exempel har man i Tbilisi låtit bygga en ny gångbro över floden Mtkvari i gamla stan. Bron heter officiellt Peace Bridge, men i folkmun har den fått smeknamnet Always Ultra, eftersom formen på jättekonstruktionen i metall och glas påminner om en binda. Enligt kritiker är den helt onödig eftersom den ligger mellan två existerande broar.

En annan kontroversiell byggnad är president Saakashvilis nybyggda, moderna och pampiga palats som enligt vissa spekulationer kostat flera hundra miljoner att bygga, även om presidenten själv påstår att det bara kostat 13 miljoner GEL (ca 5 miljoner euro). Enligt honom är det viktigt att visa omvärlden att Georgien är modernt, och palatset är med sin äggformade neonglaskupol en symbol för detta. Däremot är palatset knappast representativt för resten av staden, där det står mitt bland sönderfallna och trasiga hus och leriga vägar. Kontrasten är nästan vulgär.

Under min fem dagars vistelse i Tbilisi är det elavbrott fyra gånger. Georgien lider fortfarande av energibrist och elavbrott är mycket vanliga. För tio år sedan hade stora delar av befolkningen elektricitet endast två timmar per dag. Elektricitet importeras från Armenien och Ryssland, men förbrukningen kontrolleras fortfarande av staten enligt ett schema där vissa landsbygdsregioner endast har el åtta timmar om dagen.

Georgien hoppas på att bli medlem i EU om cirka tre år, vilket är ett av landets främsta mål, enligt Saakashvili. Om man inte visste att Georgien i nuläget inte är en EU-stat skulle man nästan tro det, eftersom EU-flaggor ses fladdra lite här och där (bland annat på parlamentshuset). En större rondell i gamla stan har till och med döpts till ”Europe square”. Hur länge det i verkligheten kommer att räcka innan Georgien kan bli medlem i EU är en annan fråga.

Är utvecklingen som håller på att ske faktiskt hållbar och viktig, eller handlar det bara om kosmetika? I vilket fall som helst så är det tydligt att Tbilisi håller på att förändras. Om förändringarna sen går så snabbt som den nya regeringen vill och om de är välkomna av stadens invånare, återstår att se. I Tbilisi härskar i alla fall en atmosfär av att saker och ting är i rörelse, både neråt och uppåt.

text&foto Sara Bjarland

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.