Dagboksblad från Finland är Hans Hästbackas tribut till den svenska naturskildraren, kollegan och färdkamraten Gunnar Brusewitz.

Den litterära naturskildringen har alltsedan Carl von Linné varit en svensk paradgren. En modern mästare i genren var Gunnar Brusewitz (1924–2004), som förutom att vara nästan obegripligt flitig – det hann bli drygt femtio böcker från debuten med Jägarsång 1950 – idkade ett framgångsrikt växelbruk mellan ord och bild – han var minst lika skicklig med tuschpennan och akvarellpenseln som med skrivmaskinen.

När blommorna vissnat på en nydöd författares grav och tidningarnas minnesartiklar arkiverats brukar glömskan snart sätta in, ty det är de flesta författares och konstnärers lott att bli glömda. Tack och lov verkar detta något sorgliga öde inte riktigt ha drabbat Gunnar Brusewitz. Sex år efter sin död är han, om än inte på var mans läppar, så åtminstone skäligen uppmärksammad. I oktober invigde Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm en utställning med hans naturbilder, och hans böcker efterfrågas fortfarande på antikvariat och bibliotek. Och som ytterligare en hälsning från Gunnar Brusewitz landar nu en liten bok på mitt skrivbord – Dagboksblad från Finland med text av Hans Hästbacka och illustrerad med ett urval teckningar från Brusewitz resor i vårt land.

Bara pärmbilden gör boken oemotståndlig – en tuschlavering av en flygekorre i Österbotten, gjord av en konstnär på toppen av sin förmåga, lika levande som exakt i detaljerna. Precision parad med lätthet i anslag var ju Gunnar Brusewitz kännemärke både som skribent och illustratör.

Gunnar Brusewitz besökte ofta Finland och på fem av hans resor mellan 1977 och 1995 hade han sällskap av biologen, fågelskådaren, fotografen och naturskribenten Hans Hästbacka från Närpes, som agerade guide, tolk och ”fixare” åt den svenske gästen när denne färdades i den finländska naturen lik en nutida Linné. I texten berättar Hästbacka om möten med flygekorre och saimenvikare, vårens sträckande lommar på Valsörarna i Kvarken och tranorna i Söderfjärden utanför Vasa. En av resorna går till Karelen, en annan till Lappland i den engelske 1800-talsnaturalisten och äggsamlaren John Wolleys fotspår (Gunnar Brusewitz var till allt annat inbiten anglofil och skrev gärna om mer eller mindre excentriska britter). Det handlar förstås mycket om fåglar, Gunnar Brusewitz var ju en kunnig och passionerad ornitolog.

Hans Hästbackas text är välskriven men kanske inte så märklig – ska man rikta en anmärkning mot Dagboksblad från Finland är det väl att den ibland liknar en turistbroschyr, med lite mekaniska uppräkningar av resmål och fåglar man ser. Själv hade jag kanske önskat fler anekdoter, framför allt om  Brusewitz själv. Det finns fortfarande gott om sådana i omlopp i berättarglada fågelskådarkretsar och förmodligen genererade hans Finlandsresor några nya. Bilden av Gunnar Brusewitz som människa, författare och konstnär blir en aning endimensionell.

Den stora behållningen av boken är framför allt Brusewitz egna illustrationer, läsaren påminns ständigt om vilken lysande naturtecknare och -målare han var. I förordet till Dagboksblad från Finland berättar Hans Hästbacka att Brusewitz planerade en bok om den finländska naturen och att han och Brusewitz diskuterade nya resor för att samla material till den; döden kom dessvärre emellan. Hästbackas lilla bok är en vacker tribut till Gunnar Brusewitz intentioner och är, som man förr sa, nöjsam läsning. Inte minst i Sverige borde den få en publik, vi är många som fortfarande uppskattar Gunnar Brusewitz och jag är inte säker på att alla svenskar känner till hans intresse för Finland. Och här i Finland kan boken säkert fungera som en introduktion till en konstnär och författare som är väl värd att lära känna.

Dagboksblad från Finland är snyggt formgiven. Förlaget Scriptum är värt en eloge för att man lagt ner möda på formgivningen och för att man alls velat ge ut den här boken. Själv lägger jag den gärna till min lilla Brusewitz-samling och vem vet – kanske jag en dag låter mig inspireras av den att färdas till Lappland i John Wolleys fotspår.

Lars Sund

Hans Hästbacka (text) och Gunnar Brusewitz (teckningar, akvareller): Dagboksblad från Finland. Scriptum, 2010.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.