Historien bakom tingen

av Daniel Lindblom

Den judiska familjen Ephrussi hörde till de mest förmögna och inflytelserika i 1800-talets europeiska societet. Men antisemitismen och två världskrig ödelade generationers rikedomar, traditioner och drömmar.

När Edmund de Waal ärvde 264 netsuker, japanska snidade figurer, började han forska i släktens förgångna. de Waal följde netsukernas färd, från den ena släktingen till den andra. Snart upptäckte han inte bara det överflöd hans förfäder levde i, utan också den judiska släktens förluster och tragiska historia. ”Jag vill gå in i alla rum där denna tingest har levat”, skriver författaren om figurerna. Därmed inleds en resa som börjar med Charles Ephrussi (1849 – 1905) som köper netsukerna runt 1860, under de europeiska judarnas storhetstid. Då äger familjen Ephrussi världens största veteexportbolag samt den expanderande Bank Ephrussi.

de Waal berättar sina släktingars, flera generationers historia. Från familjens imperium i Odessa samt 1880-talets Paris och Wien, genom två ödeläggande världskrig, till Tokyo, och slutligen till dagens samhälle. Detta är en skildring av de rika judiska generationernas liv i de europeiska städerna, den nära relationen till konsten i skuggan av det som komma skulle. Genom en historiens nyck tvingas familjen Ephrussi in ett trångt hörn då antisemitismen slår igenom: ”Det finns inte längre något Palais Ephrussi och det finns inte längre någon Bank Ephrussi i Wien. Familjen Ephrussi har rensats ut ur staden.”

Speciellt intressant är boken för konst- och kulturintresserade, då konsten är sammanvävd med människoödena. Men det tar ett tag innan något verkligen börjar hända. Bokens första hälft består av detaljerade beskrivningar av konstarter och konstnärer, tills de tragiska människoödena börjar dyka upp. Då tar berättelsen fart på ett helt annat sätt.

de Waal beskriver platserna både som de såg ut förr och som de ser ut idag. Läsaren får en detaljerad inblick i det pampiga livet, de ståtliga husen och palatsen från storhetstiden: ”Detta är aggressivt guldbelagt, aggressivt meningslöst.” Författaren skildrar mäktiga släkters fall. Mitt bland de detaljerade beskrivningarna av allehanda konstverk och konstartiklar framställs historisk och personlig fakta, som visar hur arvet efter den judiska familjen Ephrussis storhetstid lyser genom årtiondena fram till idag.

Haren med bärnstensögon är en omfattande släktkrönika om förlorat arv och viljan att skåda det förflutna. Ett läsäventyr om det gamla Europas historia. Om alla krigs fullständiga vanvett och följder. Om en försvunnen värld, om människoöden i en tid som för länge sedan flytt. Edmund de Waal är världsberömd keramiker. Haren med bärnstensögon har belönats med Costa Biography Award 2010 och de Waal har blivit utsedd till New Writer of the Year av Galaxy National Book Awards 2010.

Daniel Lindblom

Edmund de Waal: Haren med bärnstensögon. Albert Bonniers Förlag, 2012. Översättning: Margareta Eklöf.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.