Ingen vänder sig om på stadens gator. Och de som undrar över Ritva Blomerus ursprung brukar bland annat gissa på latinamerikan. Men finsk rom, nej. Många överraskas av att den kavajklädda kocken tillhör en av Sveriges minoritetsgrupper.
Ritva har aldrig varit hemlighetsfull med sitt ursprung. Frågar folk så svarar hon. Människor blir ofta förvånade, men några negativa reaktioner säger sig Ritva aldrig ha fått. Men hon vet att många som bär kläderna som förknippas med finska romer i Eskilstuna blir diskriminerade. Att det skulle förändras inom de närmsta åren har hon svårt att se.
– Hur många romer har vi till exempel i riksdagen? Hur många romer har chefsjobb i Sörmland?
Som tonåring kände Ritva en viss nyfikenhet inför kvinnornas utsmyckade kläder. Då mamman tyckte att hon började bli stor nog att klä sig traditionellt ville pappan att dottern skulle avvakta lite till. Sedan rann det ut i sanden. Ritva minns inte att hon någonsin aktivt valde bort sammetskjolarna, det blev bara inte så.
– Men jag är lika mycket rom kulturmässigt.
Att familjen är viktigast och att renlighet är A och O är sådant som hon har med sig. Men enligt Ritva är hennes val att inte klä sig traditionellt ovanligt. Trots att hon själv inte kände några påtryckningar hemifrån menar Ritva att det kan vara svårt att gå emot de förväntningar som ofta finns. Själv bryr hon sig inte om vad andra ska tänka.
– Jag har varit en rebell i hela mitt liv.
Ritva förtydligar att hennes val har accepterats och att hon också accepterar dem som bär de finskromska kläderna. Hon svarar dock undvikande på om hon skulle vara okej med om hennes två döttrar vill klä sig traditionellt när de blir stora.
– Jag får ta det när de blir äldre.
Ritva beskriver det som att hon står med en fot i den romska kulturen och den andra i den svenska. Där finns de romska värderingarna, den ingifta svenska familjen och allt det andra.
– Jag har tagit det bästa ur båda delarna och satt ihop det.
Emma Sundelin