Slavarbete gör ananasen till juice

av Fredrik Sonck

Enligt Finnwatch finns det starka indikationer på att thailändska underleverantörer utnyttjar slavarbete för att förse finländska matbutiker med tonfisk och ananasjuice. I synnerhet burmesiska gästarbetare i Thailand verkar befinna sig i en utsatt position.

Ananasjuice må vara ett fräscht och nyttigt komplement på frukostbordet, men de omständigheter under vilka saften blir till borde ge den en tråkig bismak. Det visade en granskning Finnwatch publicerade i fjol, och det visar också den uppföljning organisationen publicerade i slutet av januari i år: förhållandena inom den thailändska fruktindustrin är fortsättningsvis usla.

Det företag som satts under lupp i den nya undersökningen, Vita Food Factory, verkar bete sig ännu sämre än Natural Fruit factory som stod i fokus i den första rapporten, säger Sonja Vartiala, verksamhetsledare vid Finnwatch, i ett pressmeddelande:

– Med tanke på våra inspelade intervjuer med fabriksarbetare, och många andra källor, har vi anledning att misstänka att allvarliga brott mot grundläggande mänskliga rättigheter och arbetares rättigheter är vanliga vid Vita Food Factory.

Problemen gäller gästarbetarnas rätt att organisera sig, att de fått pass och arbetstillstånd konfiskerade av arbetsgivaren samt att det trixats med löner och övertidsarvoden. Arbetarna, som till stor del utgörs av fattiga burmeser, har också vittnat om hot och misshandel. Vita Food har hittills vägrat kommentera de vittnesmål Finnwatch presenterat, medan Natural Fruit tidigare förnekat dem.

Lidl får ris

Av de fyra finländska matvarukedjor som har underleverantörer i Thailand har ändå Kesko, S-gruppen och Tuko i någon mån tagit till sig kritiken, och samarbetat med Finnwatch. Lidl får däremot ris, eftersom företaget vägrar dela med sig av information om sina thailändska underleverantörer.

Trots vissa ljuspunkter är den övergripande slutsatsen ändå att det finns mycket kvar att göra innan inköpskedjan blir genuint ansvarsfull. Det säger till exempel Mari Taivainen, koordinatorn för internationella ärenden vid Servicefacket PAM, i ett pressmeddelande där hon kommenter Finnwatch rapport. PAM rekommenderar företag såväl i Finland som annanstans att följa rapporterns åtgärdsförslag för att främja ansvarsfullt agerande i alla led av inköpskedjan.

– Missförhållandena kan åtgärdas i samarbete mellan fackföreningsrörelsen och företagen. Problemet gäller inte bara de finska inköparna, utan berör också övriga nordiska inköpare och europeiska inköpsföreningar, säger Taivainen.

Fredrik Sonck


Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.