Frikyrkorna betraktas ofta som de mer konservativa elementen i samhället. Men bland annat baptisterna organiserade sig inom landsbygdens arbetarrörelse, jobbade för läskunnighet och hade en tradition av pacifism även under andra världskriget.
– En motpol till mitt tänkande är de församlingar som fortfarande anser att Bibeln bokstavligt fördömer homosexuella, säger Jani Edström, pastor i Helsingfors baptistförsamling.
Baptismen kom till Finland via Åland. Den första väckelserörelsen grundades på Föglö år 1856 av sjömän som återvände från bland annat Amerika. De vände sig till Sverige för att hitta en väckelsepastor, och Carl Justus Möllersvärd som skickades till Åland var baptist.
Eftersom det inte rådde religionsfrihet i Finland kallades baptisterna till domkapitlet i Åbo för att försvara sitt trossamfund. Domkapitlet under ledning av Henrik Heikel imponerades av baptisterna som kunde sin Bibel utan och innan, och lät dem fortsätta sin verksamhet. Heikels dotter Anna Heikel blev baptist och startade en skola för dövstumma i Jakobstad. När baptismen fick fäste i Österbotten startade de en av landets första folkskolor på landsbygden. I den skolan gick bland annat Johan Inborr, som kom att ha en stor betydelse för Finlands religionsfrihet.
Trosfrihet och bokstavstro