En aspirant till den finlandssvenska deckartronen

av Peter Lüttge

Eva Frantz nya Anna Glad-deckare För han var redan dö är en tudelad sak. Å ena sidan är den en deckare, ja, men å andra sidan är den också en roman i den så kallade chick lit-genren. Jag förstår att hon försöker sammanföra de här två stilarterna, men jag är tveksam om det är en riktigt god idé.

Chick lit är ju en ganska smal genre med en överskådlig mottagarskara: unga urbana kvinnliga 20- till 40-plussare. Deckare däremot intresserar (nästan) alla. Jag, urban manlig 50-plussare, läser ibland deckare, men har aldrig tidigare läst en chick lit-roman.

Jag tror inte att jag missat något, vågar jag påstå, efter att jag ägnat min tid åt För han var redan dö. Därmed inte sagt att det är en dålig bok. Nej, den har sina (kanske lite för många) sidor. Och det här gäller uttryckligen för båda genrer.

Anna Glad och hennes (o)vänner lever i en fiktiv finlandssvensk småstad nära Helsingfors. Staden har drag av Ekenäs eller Borgå. Typiska finlandssvenska småstadshålor som är ganska så döda på vintern och lever upp på sommaren med i det här fallet SeaPop-festivalen (Hälsningar till Popkalaset!) som säsongens givna höjdpunkt. Och självklart är det evig sommar i Eva Frantz deckare.

Historien som rullas upp är ganska råddig i början. Huvudrollerna innehas, förutom av polisen Anna Glad, av Samuli Lindberg, inflyttad före detta ishockeystjärna med en skrytvilla ute på en ö, en importerad amerikansk flickvän, en oregerlig bror och för mycket fritid, testosteron och pengar. Den andra huvudrollsinnehavaren, kufen Börje Bohman, stadens enstöring och kverulant som envist kämpar mot stadsdirektören Jasper Jokelas ambitiösa cykelledsprojekt, syns inte alls till. Han är försvunnen.

En annan viktig person är den lokala skjutjärnsjournalisten Jan-Anders Rosbäck som snokar runt i det mesta. Lägg därtill Venla Sarén, en före detta miss Finland, som också är väck, protagonisternas många släktingar och vänner plus de samlade medlemmarna i stadens polis-, journalist- och tjänstemannakår och ett och annat bortkommet eller oförlöst barn. Det finns till och med ett barn för mycket som mitt i allt dyker upp i en barnvagn som hade parkerats utanför en affär på den lilla gågatan. Det här hittebarnet sätter igång händelsekedjorna som utvecklas i många och snåriga riktningar.

I början hade jag lite svårt att hänga med i svängarna och i något skede fick jag nog av alla sminkorgier, ansiktsmasker och allt vittvinssörplande av de kvinnliga protagonisterna. Men i slutet blev boken mitt i allt en riktigt bra deckare som nästan smög sig på med spännande och intressanta för- och utvecklingar och snabba och överraskande kast.

Eva Frantz borde kanske bestämma sig vad hon vill bli som författare: Svenskfinlands chick lit-prinsessa eller deckardrottning? Med hennes senaste bok och därmed facit i handen skulle jag rekommendera det senare alternativet.

Foto: Marica Rosengård

Eva Frantz:
För han var redan dö
Schildts & Söderströms, 2020.

2 kommentarer

Nika 30 juni, 2020 - 03:26

Chick lit? Skojar du, Peter, eller har du bara noll koll på genrerna? Den här är lika lite chick lit som hennes förra – som, apropå ditt påstående om evig sommar, är en vinterrysare. Hoppsan.

Reply
Saga 22 oktober, 2020 - 07:55

Peter har inte tidigare läst något i chick lit-genren, skriver han. Men tror sig känna igen genren i Eva Frantz deckare. Oho. Tyvärr gör en så flagrant ytlig (för att inte säga dum) inledning läsaren så irriterad att det påverkar läsningen av recensionen i övrigt.

Reply

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.