Koreahalvön förenas i anden i Sydkoreas Oscarsbidrag

av Gordana Malešević

Sydkoreas Oscarsbidrag är ett verklighetsbaserat actiondrama om de sydkoreanska och nordkoreanska diplomater som, när ett inbördeskrig bröt ut i Somalia 1991, valde att lägga sina politiska dispyter åt sidan och gemensamt tas sig ut ur landet. Filmen kan tolkas som en partsinlaga för den avgående presidentens ambition om fred på den koreanska halvön.

Koreakriget har i över ett halvsekel präglat både Sydkoreas och Nordkoreas utrikes- och säkerhetspolitik. Krigstillstånd råder formellt mellan länderna, eftersom avtalet om eldupphör från 1953 inte har följts av något fredsavtal. 

I sin presidentvalskampanj lovade Moon Jae-In att arbeta för fred mellan länderna och för en återförening. Detta löfte har Moon upprepat som sittande president och dessutom lagt upp en plan för en återförening senast 2045. Men även om Nordkoreas ledning också säger sig ha som mål att länderna ska återförenas har de två parterna haft svårt att skapa det ömsesidiga förtroende som krävs för att ingå samtal om fredsavtal. Därutöver har USA, Kina och Japan en avgörande roll i utvecklingen, eftersom de av olika anledningar och i olika omfattning var delaktiga i det krig som uppstod på Koreahalvön och det avtal om eldupphör som upprättades.

Nu tycks det dock som att steg har tagits i rätt riktning. I slutet på juli 2021 återupptog Nordkorea och Sydkorea den militära direktkommunikationen mellan länderna som legat nere sedan 2020. Det skedde efter att de båda koreanska ledarna utväxlat flera brev och beslutat att återskapa ett ömsesidigt förtroende; och sedan dess har den avgående sydkoreanske presidenten Moon Jae-In arbetat febrilt med att få till ett fredsavtal – ett eftermäle som skulle gå till historien.

I ljuset av denna utveckling kommer Sydkoreas filmråds val av Escape from Mogadishu (모가디슈, Mogadisyu), som landets bidrag till Oscar i kategorin bästa internationella långfilm, mycket lägligt.

Escape from Mogadishu är ett verklighetsbaserat actiondrama regisserat av den för den sydkoreanska publiken välkände Ryoo Seung-Wan, som tillsammans med Lee Gi-Cheol även står för manuset. Actiondramat handlar om de sydkoreanska och nordkoreanska diplomater som, när ett inbördeskrig bröt ut i Somalia 1991, valde att lägga sina politiska dispyter åt sidan och gemensamt försöka tas sig ut ur landet. 

I Sydkorea hade Escape from Mogadishu (en på grund av pandemin något försenad) premiär i juli 2021, närmare bestämt dagen efter att den direkta militära kommunikationen mellan Sydkorea och Nordkorea hade återupptagits. Filmen har setts av över fyra miljoner sydkoreaner och var 2021 års mest populära film i landet. Första veckan i augusti, samma vecka som den hade premiär i Oscarsgalans hemvist USA, var Escape from Mogadishu den femte mest sedda filmen i världen, men så kan också det sydkoreanska företagskonglomeratet Lotte, i vilket Lotte Entertainment ingår, konsten att lansera en film.  

Man skulle kunna tro att Escape from Mogadishu är en partsinlaga för fred på den koreanska halvön, den skulle i alla fall kunna användas som en sådan. Filmen visar inte endast det uppenbara, som att de två ländernas medborgare talar samma språk och har en gemensam historia, utan också att folk i gemen, även diplomater, i trängda situationer – med eller utan fredsavtal – tyr sig till dem som de ser som sina närmaste.  

Actiondramat inleds med att den nya sydkoreanska ambassadören i Somalia gör vad han förmår för att få afrikanska länders ledare att rösta för Sydkoreas inträde i FN. Uppdraget visar sig vara lättare sagt än gjort eftersom Nordkorea har en hel del vänner på den afrikanska kontinenten och dess ambassadör i Mogadishu är en erfaren diplomat. Diplomaternas rävspel leder till många skratt, men när så inbördeskriget är ett faktum, alla länders tjänstemän och diplomater skapar allianser för att på snabbaste och säkraste sätt ta sig ut ur landet och koreanska diplomaters familjer frågar sig vem de kan ha förtroende för, vem de kan lita på och vem som kan hjälpa dem att fly, är den verklighetsbaserade utvecklingen på liv och död, och detaljrikt återgiven.

En filmkritiker skriver att Escape from Mogadishu ledde hens tankar till den franska filmen Joyeux Noël från 2005. Det är ett krigsdrama baserat på de nästan mytomspunna verkliga händelser från första världskriget då franska, brittiska och tyska soldater till sina befäls bestörtning lade ned sina vapen och, istället för att döda varandra under den sedermera kallade Julfreden 1914, möttes i ingenmansland där de delade både förnödenheter och livserfarenheter med varandra; och därefter lät bli att skjuta rakt på fienden.

En annan filmkritiker skriver att Escape from Mogadishu fick hen att tänka på den amerikanska filmmusikalen The Sound of Music, som hade premiär 1965 och tilldelades flera Oscar. Musikalen är baserad på Maria von Trapps memoarer och återger familjens flykt från nazisterna och hemlandet Österrike. 

För sydkoreanska filmskapare kan det vara svårt att veta var gränsen går och hur man i sitt arbete ska förhålla sig till grannen – när det å ena sidan råder krigstillstånd och å andra sidan finns planer för en återförening – men regissören och manusförfattaren Ryoo Seung-Wan har lyckats med konststycket att hålla sig inom ramen för Sydkoreas nationella säkerhetslag, trots att en av filmens huvudkaraktärer är nordkorean – den nordkoreanska diplomaten i inbördeskrigets Somalia 1991 kan uppfattas som en hjälte, men karaktären är inte glorifierad i Escape from Mogadishu

Ryoo Seung-Wan och skådespelarteamet med bland annat Kim Yoon-Seok, Jo In-Sung, Heo Joon-Ho och Kim So-Jin, skapar känsloladdade scener utan att hänfalla till klichéartad återgivning av verkligheten, men om man vill se somaliska perspektiv på denna turbulenta tid i Somalias historia kommer man bli besviken. Filmen har några somaliska karaktärer, som både har namn och begriplig plats i berättelsen, men de finns endast i bakgrunden. I Escape from Mogadishu har Ryoo Seung-Wan fokus på några av de få som hade möjlighet att fly från inbördeskriget.

Escape from Mogadishu. 2021, Lotte Entertainment. Regi: Ryoo Seung-Wan. Manus: Ryoo Seung-Wan, Lee Gi-Cheol. Foto: Choi Young-Wan. Musik: Bang Jun-Seok. I rollerna: Kim Yoon-Seok, Jo In-Sung, Heo Joon-Ho och Kim So-Jin.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.