Vänsteryoutubaren Dimitri Ollikainen vill fylla vakuum

av Björn Udd

Den inhemska högern har redan länge varit effektiv på att samla tittare och sprida sitt budskap på Youtube, men vänstern har lyst med sin frånvaro på videosajten. Det vill Dimitri Ollikainen ändra på. Han vill nå ut till personer som annars enbart skulle råka på högerns tankar på webben. Drömmen är att skapa ett finskt vänsterekosystem på Youtube.

Dimitri Ollikainen är en 33-årig socialantropolog. De senaste åtta åren har han varit engagerad i anti-fascistisk verksamhet och aktivt deltagit i demonstrationer och motdemonstrationer.

Vid en motdemonstration mot Soldiers of Odin greps han av polisen och åtalades för anförande av våldsamt upplopp och våldsamt upplopp. Åtalen höll inte i rätten, men i samband med rättegången fick nordiska motståndsrörelsen reda på Dimitris namn och började skriva smutskastande artiklar om honom.

Artiklarna innehöll saker från rättsdokumenten kryddade med feltolkningar och påhitt. Det är ett vanligt sätt att skrämma upp och tysta ner motståndare till rörelsen. Det inspirerade Ollikainen till att inleda sin karriär som vänstervloggare.

– Jag hoppades länge att någon annan skulle göra vänsterinnehåll för Youtube. Efter att jag såg artiklarna NMR skrev om mig tänkte jag ändå att det innehåll jag gör inte kan bli sämre än det nazisterna publicerar.

Det sänkte tröskeln att börja skapa innehåll och Dimitri inledde vloggandet i april 2021.

Youtubes extremistproblem

I den engelskspråkiga världen har Youtube länge haft ett högerextremt problem. Sajtens algoritmer rekommenderade allt extremare material för tittarna i hopp om att öka tiden användarna tillbringar på sidan.

Det skapade ett ekosystem av innehållsskapare, där det mer moderata ”alt-light”-innehållet slussade in tittare till det mer extrema och konspirationsteoretiska innehållet genom korslänkande och gästande i varandras kanaler.

Som en motrörelse började många med vänstersympatier skapa eget material och skapade ett eget ekosystem av innehållsmakare.

Finskspråkiga Youtube är just nu i ett sådant skede att det finns en hel del innehållsskapare med högersympatier medan det finns väldigt lite innehåll av vänstersinnade.

Enligt Ollikainen handlar det dels om en slump.

2017 höll den invandringsfientliga gruppen Suomi ensin, ledda av Marco de Wit, läger i Helsingfors mittemot en grupp asylsökande som demonstrerade för sin rätt att stanna i landet. Streamarna från Suomi- ensins- läger blev väldigt populära, om än inte på det sättet gruppen hade tänkt sig. Många följde med streamarna som underhållning, ett Big Brother-liknande fenomen.

– Innan det hade extremhögern inga populära kanaler men det här gänget drog åt sig så pass mycket trafik att de skapade ett utrymme för ett ekosystem, såger Ollikainen.

Opportunistiskt började efter det många inom högern göra eget innehåll och fördelen med att ha många innehållsskapare är att de stora kanalerna matar de mindre. Det behövs ett ekosystem.

De som nu har fyllt tomrummet är dels konspirationshögern, men också sannfinländarnas kommunikation, den ekonomiska högern som Hjallis Harkimo och en falang som inte tillhör något parti men talar för högern, i stil med Aleksi Valavuori.

På vänstersidan är det tommare-, trots enskilda personligheter som Icariusnatarius och Antti Rautiainen-. Och nu då Ollikainen.

Hitta en målgrupp

Ollikainens material är en blandning av dagsaktuella ämnen, tidlösa funderingar och rapporter från olika evenemang och demonstrationer. Ämnena berör ofta sannfinländarna och extremhögern, men det kan också handla om vänstersymbolik i tv-serien Squid Game eller vad yttrandefrihet är.

– Det skulle säkert vara smart att välja någon typ av innehåll och fokusera på det men jag gör lite av allt. Aktualiteter får oftast fler visningar och tidlösa grejer ganska dåligt med visningar i början, men å andra sidan är de relevanta längre.

Det viktiga enligt Ollikainen är ändå att tänka ut en målgrupp och göra material för dem.

Hans egen målgrupp är ungefär 25–35 åriga män som hänger mycket på sajter som Ylilauta. Det är ett finskspråkigt anonymt diskussionsforum som har en väldigt hård ironisk jargong och som är en grogrund för extremhögerideologi, men där ideologin också möter motstånd. Enligt en utredning publiceras 96 procent av all finländsk hatpropaganda på sajten.

Ollikainen tycker att det ofta talas om att det borde finnas en dialog mellan ytterligheterna och att det borde gå att hitta en förnuftig position i mitten. Dessutom upplever han att det finns en bild av att antifascister inte vill gå i dialog med högern, något han vill bryta.

– Jag försöker aktivt få tag på människor som funderar på att rösta på sannfinländarna eller som tänker mycket på konspirationsteorier. Jag försöker utmana sådana idéer som jag själv tycker är lite dumma, men som det också är dumt att ingen utmanar.

Det betyder att Ollikainen måste tala om ganska grundläggande begrepp och hålla materialet på en ganska allmän nivå.

– Jag försöker tala så att man får grepp om mina videor också om man inte har koll på vänster-jargongen. Jag gör alltså inte videorna för andra inom vänstern även om de kanske också tittar.

– Jag skulle själv vilja tala om helt andra saker än vad min målgrupp vill höra om, men jag tror inte det skulle vara vettigt att göra videor om något som intresserar kanske 20 människor. Istället gör jag videor om grunduttryck som ”vad är yttrandefrihet”.

Våga upprepa budskapet

I dagsläget har Ollikainen 3 000 följare och regelbundet runt 1 000 till -4 000 visningar på sina videor, medan de mest populära nått över 15 000. 85 procent av hans tittare är 25–35-åriga män.

– Det är kanske lite konstigt att tittarna är så starkt könsuppdelade, men å andra sidan tilltalar jag som man kanske manliga tittare.

Den här insikten leder också in till vad Ollikainen tycker att vänstern borde göra bättre. Han tycker att man inte borde vara rädd för att upprepa ett budskap bara för att någon annan redan sagt det. Man behöver inte alltid skapa något helt nytt.

– Det finns kanske en lite onödig rädsla att upprepa sig. Om man kollar på sannfinländarnas kommunikation förnyar de sitt budskap otroligt sällan. Istället upprepar de det centrala i sitt budskap och olika personer upprepar det för sina tittare.

Då sprids budskapet effektivt och når olika demografier.

– Om jag talar om något så når det min publik som är 85 procent killar, men om någon skulle upprepa budskapet skulle det antagligen nå en helt annan publik.

Därför hjälper Ollikainen gärna personer som vill börja skapa innehåll att komma igång. För tillfället har han ett par adepter som han coachar. Han hjälper också andra som kontaktar honom.

– Jag tror att  det är möjligt att skapa ett finländskt vänsterekosystem på Youtube, men det skulle behövas flera innehållsskapare som sedan kollektivt drar till sig en hop av tittare.

Det viktigaste tipset han har för dem som funderat på att börja skapa videor är att bara börja göra, utan att först bry sig så mycket om slutresultatet.

– Jag har många bekanta som funderar på att skapa en Youtube-kanal, men de bygger luftslott och skapar en hög tröskel åt sig. När man börjar göra ser man vad som på riktigt är viktigt och då börjar man hitta sin egen profil.

Aktuellt material populärt

För att sprida sitt material länkar Ollikainen till det på sociala medier och ungefär 50 procent av all trafik kommer från Facebook.

– Sen måste man också komma ihåg att Youtube är världens näststörsta sökmotor. Ifall man har ett aktuellt ämne och bra rubrik så hittar många videon. Till exempel videon jag gjorde som en kommentar när Esko Valtaoja och Renaz Ebrahimi diskuterade n-ordet i Yles studio drog som bäst in 15 personer i minuten via sökorden.

När det kommer till algoritmerna försöker Ollikainen att inte fundera på det alltför mycket, men vissa grundregler håller han sig till.

– Youtube gillar videor som fokuserar på en fråga och inte svävar ut alltför mycket. Förutom det är -miniatyrbilden viktig och de första 30 sekunderna ska vara medryckande.

– Jag försöker hålla videorna ganska koncisa, men när jag kollar på vilka videor som går bra är det de lite längre videorna. De som kollat på de första 30 sekunderna kollar ofta hela videon till slut.

Ollikainen säger att han har väldigt många idéer som ligger och väntar på att utvecklas. Hans mål är att kunna göra en video på en dag, inklusive manus, filmning och editering. Speciellt manusskrivandet drar ändå oftast ut på tiden.

Ibland funderar Ollikainen på varför just han har rätt att få sin röst hörd och uttala sig om saker. Varför människor ska lyssna på just honom.

– Då jag får sådana skov läser jag en kolumn skriven av Sanna Ukkola eller Ivan Puopolo och inser att jag helt bra kan uttrycka mina åsikter offentligt. Det känns som att man i stora tidningar ofta har en mycket lägre ribba när det kommer till kvalitet än vad jag har.

Varierande respons

När det kommer till respons från tittare är den väldigt varierande. Ollikainen får en del positiv och uppmuntrande feedback, men också en hel del smörja.

– Den positiva responsen piggar upp och Youtube blockar automatiskt de värsta trollen.

På hans målsajt Ylilauta fanns det en hel del trådar där man talar ganska nedsättande om honom.

– Men då finns det också mot-rörelsen som i enlighet med sajtens jargong kallar mig för en alfahane, skrattar Ollikainen.

Han har också fått en del mer eller mindre realistiska hot. Ett av dem innehöll information om var han hade rört sig. Det svarade han på med att göra en video om saken.

Att göra videor är inte speciellt lukrativt. Vanligtvis tjänar han bara några euro på reklamintäkter, eftersom politiskt material är nedprioriterat när det kommer till reklamintäkter.

Han får också in ungefär hundra euro i månaden via donationer på webbtjänsten Patreon.

  Det både motiverar och hjälper mig att skaffa teknik för att skapa bättre videor, säger Ollikainen.

Han vill undvika att man skulle se pengar som något smutsigt, något som enligt Ollikainen lätt händer i aktivistkretsar. Att göra videor kräver teknik, och blir därför lätt en ganska dyr hobby.

Men i bästa fall en hobby som avradikaliserar människor på internet.

Fakta: BreadTube

  • Det mest uppmärksammade försöket av vänsteryoutubare att nå och omvända de tittare som extremhögern flörtar med kallas för BreadTube, och är i första hand USA-baserad.
  • Namnet är en humoristisk referens till Pjotr Kropotkins bok Erövringen av brödet.
  • ’Genom att använda samma rubriker och sökord som högerextrema vloggare, försöker de få sina videor att dyka upp i sådana användares flöden som vanligtvis ser på videor med högerextremt innehåll – de s.a.s ”kapar” YouTubes algoritmer.
  • De inofficiella frontfigurerna är amerikanerna Natalie Wynn på kanalen ContraPoints, Abigail Thorn på Philosophy Tube, Harris Brewis på Hbomberguy, Kat Blaque, samt brittiska Shaun. Lindsay Ellis drog sig i fjol undan offentligheten på grund av näthat.
  • Svenska Mia Mulder är en av de få nordiska nordiska vloggarna på BreadTube.
  • Gruppen hittas samlad på breadtube.tv

Foto: Privat

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.