På barnförbjudet barnkalas med 4 FLOORS OF WHORES

av Otto Ekman

4 FLOORS OF WHORES ångar på i full fart! Efter att ha bjudit åskådarna på nattklubb i vinterns Bosch-inspirerade spektakel The Garden of Earthly Delights så är det nu dags för den glada och smetiga finlandssvenska scenkonsgruppen, åter igen med uppbackning från Sverige genom Anders Carlsson, att ställa till med barnkalas. Förlagan är nu den franske surrealisten Roger Vitrac och hans pjäs Victor, eller då barnen tar makten, och som vi kan förvänta oss är det en kaotisk kavalkad som utmanar så väl konstnär som åskådare utan att någonsin tappa humöret eller förlora kontakten med en avslappnad självironi.

Inleder med chocknummer

Med tanke på att 4 FLOORS redan hunnit skapa sig ett visst rykte är det ett stiligt drag att inleda föreställningen direkt med ett litet chocknummer, bara för att få det överstökat liksom. Astrid Stenberg, Emilia Jansson och Anders Carlsson inleder föreställningen bänkade längs ett bord som får dem att se ut som domartribunalen i en riktigt skruvad talangtävling, inramade av en enkel men effektfull och vacker kuliss som påminner om en solnedgång. De är spritt språngande nakna förutom platinablonda peruker, och en efter en drar de ut små illröda paket ur, ja ni gissade det, sina underliv.

Paketen är kondomer, och inuti sig döljer de papperslappar där reglerna för att skapa ett tryggt utrymme fritt från rasism, homofobi och trakasserier står omsorgsfullt upplistade. Dessa läser de upp med gällt kraxande röster i en nästan lite plågsamt utdragen scen som onekligen gör ett mer minnesvärt och på sitt sätt trovärdigare intryck än då samma regler pliktskyldigt tejpas upp på var och varannan trendig nattklubbs dörrar vare sig de har några konkreta planer på att följa upp dem eller inte.

Guldpaket och morötter 

Före vi bänkat oss i salen har vi uppmanats förse oss från en hög guldglittrande inslagna paket i entrén: de är vad som först väcker associationen till ett barnkalas. Under föreställningens gång plockar Stenberg, Jansson och Carlsson åt sig paketen ett och ett, och öppnar dem för att avslöja en serie av både nya och välbekanta föremål. De matchande röda stövlarna och lövblåsaren är ett roligt återseende, själv har jag med mig en avlång gåva som visar sig vara tre blockflöjter. De flesta av 4 FLOORS OF WHORES föreställningar har ett visst tema, därför antar alla föremål av en särskild form och storlek som förekommer i dem oundvikligen karaktären av ett tjekhovskt gevär, fast för penetration snarare än ammunition. Mycket riktigt slutar också blockflöjterna i hålet.

Den spontana interaktionen med publiken är en av föreställningens stora styrkor, scenen där Emilia Jansson allt mer skamlöst tigger chokladbitar av en slumpmässigt utvald åskådare tills hens tålamod till sist tryter är en komisk höjdpunkt. Att sätena är placerade så att åskådarna ser varandra bidrar som vanligt till behållningen: eftersom jag vid det här laget sett så pass många 4 FLOORS-produktioner att nakenheten och kroppsöppningarna förlorat lite av sitt chockvärde är det nästan intressantare att kolla på publiken, och följa med vilka finlandssvenska kultur- eller mediepersonligheter på motsatt planhalva som kippar efter andan under festens grande finale som involverar en morot.

När den senaste Jackass-filmen kom ut drog jag på munnen, men åtminstone delvis instämmande, åt vissa inlägg i kulturdebatten som ville hävda att Jackass-konceptet inte bara var hjärndöd underhållning för stökiga tonårspojkar utan innehöll element av mer sofistikerad, queer-influerad performancekonst. Faktum är i alla fall att medlemmarna i Jackass tar sin egen konstform på största allvar, och detta faktum skiner igenom deras skapelser på samma sätt som sevärd konst bär en prägel av sin skapares innerlighet.

Om Jackass är extrem flabbig kroppsunderhållning som döljer en liten gnutta högre konstnärlig ambition så kan Enfant Terrible kanske konstateras vara ett slags motsats till detta, ett genomtänkt verk som inte saknar intellektuell takhöjd för den som är hugad för det, men som inte heller glömmer bort de enklaste skratten och det simpelt roliga snusket.

 

Viirus Guest: Enfant terrible
Artistiskt koncept och produktion 4 FLOORS OF WHORES & Anders Carlsson.
På scenen: Anders Carlsson, Emilia Jansson & Astrid Stenberg.
Ljuddesign: Riku-Pekka Kellokoski.
Scenografi: Oscar Dempsey.
Ljusdesign: Katinka Ebbe.
Spelar fram till 20.5 2023.

 

Foto: Sara Forsius

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.