Tre frågor 

av Mio Lindman

till Stina Engström, lektor vid Teaterhögskolan, som tillsammans med Gabriele Alisch tilldelas priset Skillnaden för insatser som gjort en skillnad inom scenkonsten i Svenskfinland.

 

1. Vad innebär det för dig att göra skillnad som pedagog på Teaterhögskolan?

– Det är att ha möjlighet att skapa en plats där den studerandes egna aningar får utrymme att med tiden bli till insikter. Insikter som är unika, egna, oväntade och hållbara. Jag tror att den platsen ger möjlighet för var och en av oss att bryta invanda mönster och att skapa förändring.

 

2. Om du skulle lyfta fram en central förändring som präglar teaterutbildningen, vad skulle du nämna?

– Skådespelarkonst uppstår genom ett rotsystem av förhandlingar, val, överenskommelser, aktiviteter och resonanser som ingen enskild aktör styr eller kontrollerar. Därför är kunskap resultatet av en konstnärlig process, inte ett i förväg bestämt mål. Det går inte att känna till målen i förväg. Det går inte att kontrollera allt. Vi behöver istället lyssna till allt det som redan är och till allt det som försöker bli till.

 

3. Vad kan man på Teaterhögskolan göra för att föra fram mångfald inom scenkonstfältet på svenska i Finland?

– I undervisningen jobbar vi aktivt på att avkolonialisera alla studiehelheter. Det är en konstant process som aldrig blir färdig. Till exempel:  hur decentraliserar vi vithet?

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.