Ärlig estradpoesi i multimodal tappning

av Sara Östman

Det är så här poesi ska ses – i en soaré där stämningen är upprymd och allt är möjligt. När skådespelarna i Duvteatern framför sina egna dikter på Dianascenen känns det helt äkta, skriver Sara Östman. 

– Får det lov att vara lite av Den brinnande vargen? frågar en servitris som serverar dryck i champagneglas till publiken.

Scenen är inredd som en gammaldags jazzkrog. Åskådarna sitter vid små bord med dov belysning. Platsen är ”Den brinnande vargen” och i en inledningsimprovisation får publiken veta att det handlar om Helsingfors hetaste och tokigaste krog, där alla har möjlighet att drömma sig bort.

Poetisk mångfald

Förutom kvalitativ teater gör Duvteatern också den finlandssvenska teaterscenen mer mångfacetterad. Teaterns verksamhet bygger på de kreativa idéer teaterns skådespelare med och utan intellektuell funktionsnedsättning skapar tillsammans. Poesiprojektet startade våren 2012 och handlar om att utforska ett nytt scenspråk. Tillsammans med regissören Mikaela Hasán och de finlandssvenska lyrikerna Tua Forsström och Claes Andersson har skådespelarna utvecklat sina poetiska uttryck. Pjäsen baserar sig på skådespelarnas egna nyskrivna dikter.

Flera parallella  berättelser, där varje karaktär berättar sin historia, utspelar sig. Det handlar om Edith och Elmer, ett kärlekspar som är olyckligt åtskilda. Om krogägarinnan som bara tänker på jobb och postiljonen som inte vill dela ut sorgliga brev. Texterna ställer viktiga frågor som har med personlig utveckling att göra. Är kärlek viktigt? När är man vuxen och vad är ens ansvar då? Vilka relationer är dåliga relationer? Vem får kalla sig poet?

Tesen är tydlig. Poesi är inte en konstform som stänger ut någon eller kräver en viss prestige.  Skådespelarna poängterar detta i sina texter: poesi kan se ut hur som helst. En poet kan vara någon som sitter och tänker, äter pizza eller bor i Afrika.  Man förstår inte alltid var orden kommer ifrån, ibland tittar de bara fram och säger ”här är vi”.

Flerdimensionellt och visuellt rörande

Den brinnande vargen utvecklas  till en multimodal upplevelse som utmanar åskådaren att lyssna. Det är imponerande hur många element som förts in i pjäsen utan att det blir oklart vad som sker. Karaktärernas berättelser varvas med fartfyllda tv-intervjuer, i vilka Yvonne Heins gör en självsäker och humoristisk skådespelarprestation. Stundvis finns det en antydan till övertydlighet i ett par roller av skådespelarna utan intellektuell funktionsnedsättning, men allt som oftast är samspelet mellan skådespelarna naturligt och rörande.

Pjäsen innehåller spännande film- och textprojektioner som skapar en unik ljudvärld kring dikterna. Janne Siltavuoris scenografi är självklar och finurlig. En bordsduk kan förvandlas till en havsstrand och sedan till ett salongsbord där kärleksparet sätter sig för att äta middag. Alla element av framställningen ger en upplevelse av att man som publik träder in i en visuell, abstrakt poesivärld med varje uttalad textrad. Exempelvis ger Tanya Palmgrens och Tua Forsströms gemensamma läsning ett intressant, mer flerdimensionellt, uttryck åt texterna.

Sorg, kärlek och vänskap är ofta svåra att sätta ord på. Duvteatern lyckas och gör det enkelt och ärligt. Sångerna, ackompanjerade av Anderssons jazzpiano och Alma Pöystis klarinett, tillför också mycket slagkraft och rysningar. Framför allt är detta en så kallad feelgood-föreställning. Som någon i publiken uttrycker det: ”Precis sådant som människor behöver idag”.

Sara Östman

Den brinnande vargen. Manus: Arbetsgruppen. Regi: Mikaela Hasán. Musik: Martina Roos, Claes Andersson. Scenografi: Janne Siltavuori. Kostym: Paula Varis. Ljud: Kristian Ekholm Ljus: Mari Agge. Video: Paula Lehtonen. Produktion: Annina Blom. Publikarbete: Sanna Huldén. På scenen: Claes Andersson, Ragnar Bengtström, Tua Forsström, Marina Haglund, Yvonne Heins, Karolina Karanen, Irina von Martens, Tanya Palmgren, Alma Pöysti, Pia Renes, Martina Roos, Sara Sandén, Lotte Schauman, Elias Simons.

 

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.