Kött- och könsnormernas allians är djupt rotad vårt samhälle och förekommer i reklam, kokböcker, medier och konst. Korv säljs med manliga namn, sötsaker med kvinnliga. Att våra matvanor ofrånkomligen är könade undgår knappast ens de minst feministiskt upplysta.
I en reklamfilm för köttkoncernen Atria tillreder kändiskocken Aki Wahlberg grillmat som han beskriver ”oikein ronski, äijä”: korv med bacon och gräddost. I en bisats, efter att ha fastställt att receptet uttryckligen är för män, konstaterar han kortfattat att lite grönsaker också är bra att ha. För att balansera den tunga smaken av bacon och ost lägger han också till en sallad, bestående av potatis, majonnäs och bacon, och försäkrar ännu en gång tittaren om att ”saadaan oikein semmoinen äijämeiniki aikaiseksi”.
Att våra matvanor ofrånkomligen är könade undgår knappast ens de minst feministiskt upplysta. Kött och manlighet går hand i hand, vilket reflekteras i statistiken över finländares matvanor: män konsumerar betydligt mera kött och andra djurprodukter än kvinnor, som i sin tur äter mera grönsaker och frukt.
Finländare äter i dag dubbelt så mycket kött som för 50 år sedan, men samtidigt är vegetarianism och veganism populärare och mera accepterat än någonsin. Det förs ingen officiell statistik över andelen vegetarianer eller veganer i Finland, men olika undersökningar tyder på att allt flera undviker kött i sin diet, speciellt unga kvinnor.