Naket, gripande, kontroversiellt om De Andra

av Zinaida Lindén

Varje morgon står Tina (Eva Melander) i sin uniform med Tullverkets vapen på ärmen vid landgången i Kapellskär. Ett skepp kommer lastat med passagerare. Tack vare Tinas fenomenala luktsinne kan tullen beslagta sprit, knark, barnporr. Hennes näsa registrerar nämligen de förbipasserande som bär på hemligheter, skuld och skam.

Trots sitt osköna yttre och introverta sätt är Tina inte otursam. En respekterad samhällsmedlem, en älskad dotter som besöker sin pappa (Sten Ljunggren) på ett mysigt äldreboende. Tinas sambo (Jörgen Thorsson) må vara besatt av att pyssla med sina kamphundar, men han lagar gärna middag och frågar alltid Tina ”Hur var din dag?”

Ett lagom ordnat, lagom deppigt, lagom svenskt liv.

Men Tina har alltid känt sig annorlunda. Hon promenerar barfota i skogen, hon gillar varken mat eller sex. Sambons hundar avskyr henne. ”Ful, konstig och med kromosomfel” – så beskriver hon sig själv.

En dag anländer den hemlighetsfulle Vore (Eero Milonoff) till Kapellskär. I bagaget har han en larvkläckningsmaskin. Med sitt toviga hår och sin grovhuggna fysik är Vore mycket lik Tina. Snart är passion ett faktum, med nakenbad i sjöar, älskog i skogen och ett och annat mellanmål som består av larver.

Glöm Shrek, Avatar och andra trendiga fulingar från Hollywood. Med smink och kostym har filmmakarna förvandlat svenskan Lekander och finnen Milonoff till äkta nordiska troll. Lika barn leker bäst, men är Tina och Vore lika varandra även inombords?  Plötsligt ställs Tina inför nya dilemman. Tillsammans med Ann Petréns polisutredare upptäcker hon några riktiga monster i människoskepnad, i en vanlig förortslägenhet.

John Ajvide Lindqvist har bidragit till manuset som bygger på hans novell Gräns. Tillsammans med Isabella Eklöf och den iransk-svenske Ali Abbasi bjuder de på ett drama om nordisk ensamhet och annorlundaskap. Filmens tempo är suveränt, personkemin mellan huvudrollsinnehavarna är så stark att man verkligen känner för deras rollfigurer. Med säker hand vispar Abbasi ihop en sufflé som innefattar en massa tankeväckande allusioner. John Bauer-estetik blandas med diskbänksrealism och noir på gränsen till skräck.

Filmen för tankarna till Agnieszka Hollands gränsöverskridande ekothriller Pokot/Spår, där den skogsfrälsta hjältinnan förförs av en entomolog. Precis som hos Holland bjuder Gräns på en kontroversiell epilog. Om sanningen ska fram är det den som jag upplever som störande,  i stället för den knäppa sexscen som förekommer i mitten av filmen. Svenskarnas eviga exotiserande av finnar – så kan man tolka det hela.

I vilket fall som helst har Abbasi åstadkommit en djärv och brutal liknelse som etsar sig i minnet, med drag av samhällssatir, hämndsaga, melodram.

Zinaida Lindén

Gräns.
Drama/ thriller. Sverige/ Danmark, 2018.
Regi: Ali Abbasi. Manus: Ali Abbasi, Isabella Eklöf,
John Ajvide Lindqvist
Foto: Nadim Carlsen. I rollerna: Eva Melander,
Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Sten Ljunggren, Ann Petrén
Första pris på filmfestivalen i Cannes i sidokategorin
”Un certain regard”.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.