Monika Holmström har sett två elevarbeten på Teaterhögskolan: Hedda Gabler och Petos.
Hedda Gabler är och förblir ett mysterium, man kommer aldrig riktigt till slut i förståelsen av dramat. Därför finns det också stora möjligheter till olika betoningar och tolkningar. I Lija Laines regi syns svartsjukan tydligt, emedan instängdheten får en sexualiserad ton i de torkade, sönderklippta blommorna som finns i plastlådor på scenen. Ejlert Lövborgs verk, som Hedda sedan förstör, är här en frisk, röd nejlika mitt bland allt det torkade och sönderklippta. Personerna är väldigt tydliga, och assessor Brack (Tommi Rantamäki) får mycket utrymme, medan tant Julle (Saara Kotkaniemi) karikeras, vilket är onödigt – hon dirigerar ju mycket av deras värld. Sara Welling är en trovärdig Hedda Gabler som lämnar en del av mysteriet kvar.
Pinter ekar länge
Petos har en ovanlig struktur i och med att pjäsens två första scener följer kronologiskt på varandra, år 1977, varefter förloppet går bakåt i tiden, från 1974 till 1968. I centrum finns Jerry (Seppa Merviä) och Emma (Natalil Lintala), som båda är gifta på var sitt håll, men har haft ett förhållande med varandra. I första scenen kommer det fram att Emma och Robert (Olli Kontulainen) ska skiljas. Robert och Jerry har varit bästa vänner. Småningom får man också veta att Robert hela tiden har vetat allt om Jerry och Emma.
I Juhana von Baghs regi kommer den underliggande spänningen tydligt fram, man ska i Pinters pjäser kunna se på skådespelarna att mycket pågår som de håller inne med, replikerna är bara toppen av isberget. Om det lyckas kan man uppfatta den vibrerande smärtan, beroendet som skadar. Och det sker i den här föreställningen. Det är snarast som om man skulle genomgå något slags process, som om dialogen leder en till de smärtans djup man annars undviker. Ibland kommer också textens underfundiga humor, den har regissören använt rikligt och med känsla. Det vi samtidigt uppfattar är en stark kyla i relationerna. Alltsammans lyckas de här unga skådespelarna gestalta så att man nästan tappar andan. Replikerna ekar i ens huvud länge efteråt.
Monika Holmström