Ett snabbköp för konst

av Linda Ferreyra Sandoval

I september har den okonventionella affärsidén att sälja och ställa ut konst i en före detta mataffär figurerat i pressen som stans hetaste konstutställning. Producenterna bakom affärsidén säger att de ville skapa ett snabbköp för konst för att se om folk hade lättare att hitta dit än till ett galleri.

På Albertsgatan har dörren till den gamla mataffären/ det moderna snabbköpet för konst gått i ett den senaste månaden. Och trafiken i det nya snabbköpet är även nu livlig. In stiger unga och gamla, konstintresserade och amatörer, dagdrivare, affärsmän, studerande, turister, förbipasserande och journalister. Men skaran besökare är inte bara brokig, den har framför allt varit enorm.

– Folk har haft lätt att komma in och ta sig en sväng i butiken och som ett resultat har besökarantalet fortsatt att överträffa alla förväntningar, säger Jani Leinonen som tillsammans med Jukka Kurttila på Bob Helsinki ansvarar för projektet.

Antalet besökare steg sista veckan upp till över 8 500 sammanlagt, vilket är mycket till och med för museiutställningar. Bara som en jämförelse kan det nämnas att Konstmuseet Sinebrychoff vars verksamhet är en del av Statens konstmuseum, förra året hade ett sammanlagt besökarantal på 23 185 besökare, vilket i genomsnitt utgör 1932 besökare i månaden. Medan det massiva museet för nutidskonst Kiasma hade ett genomsnittligt besökarantal på 14 726 besökare i månaden.

– Efter en sådan jämförelse känns det rätt legitimt att påstå att vårt snabbköp varit en succé. Tanken med vårt projekt har gått ut på att sälja konst på ett nytt, fräscht och okonventionellt sätt med den vanliga mataffären som modell, berättar parhästarna Leinonen och Kurttila.

Eftersom hela idén är påhittig är även namnet finurligt: Pikasso, heter det nya snabbköpet som har öppet månaden ut.

Som så många goda idéer är även denna relativt enkel. Målet har varit att sänka tröskeln för folk som är intresserade av konst men som skyr sterila gallerier och högtidligt utsmyckade museum, förklarar Leinonen. Varför skall det vara så högtidligt att gå på utställning, frågar han sig. Hur många gånger har vi inte hört det? Många.

Utgångspunkten – det här med att sänka tröskeln – har ju varit tanken bakom stora festivaler och EU-finansierade konstprojekt. Och visst har många modeller varit slagkraftiga, tänk bara på hur många utställningar och projekt som når Helsingforsborna under Helsingfors festspel. Men mataffärskonceptet är ändå helt unikt, det är det ingen som kommit på tidigare och som ett resultat därav har många hittat fram till några av landets mest kända namn – i Pikassos varusortiment har folk fyndat.

Ett imponerande varusortiment

Om utställningen inte kan ses som en utställning som fyller de traditionella måtten har ändå konceptet och affärsidén varit en sevärdhet i sig. Samlingen innehåller både inhemska och utländska konstnärers verk och bland namnen skymtar många kända internationella toppnamn.

Bland de absoluta sevärdheterna på Pikasso är Andy Warhols kända konservburk med tomatsoppa och verk av Louise Bourgeois och Harold Fletcher. Verken av dessa är också en del av den bestående utställningen och köparna till dessa verk får undantagsvis vänta tills månaden är slut innan de får ta hem sina uppköp.

Men bland frukt- och grönsakshyllor, köttdisk, kylskåp och shoppingvagnar råkar man på många kända inhemska namn: Henry Wuorila-StenbergJarmo MäkiläRosa LiksomJohanna EhrnroothCharlotta BouchtViktor KrogiusOlavi Pajulahti,Otso Kantokorpi och många, många fler. Sortimentet innehåller mest unga konstnärers verk men det känns på något sätt angeläget eftersom Jani Leinonen själv representerar den unga generationens konstnärer i Finland.
Ledig stämning

Känslan att befinna sig i ett snabbköp är påfallande. Expediterna sitter vid kassan och tar emot uppköp som sedan packas ned i vanliga butikskassar. Här är alla tavlor och skulpturer försedda med en liten prislapp. Priserna har varit nedsatta på bekostnad av rabatter och galleriförmåner och därför har mången kund som annars inte varit berättigad till förmåner gjort ett gott köp i Pikasso.

– Här är allt det elitistiska man förknippar med konst helt utsuddat, kommenterar försäljaren.

Folk kommer in, väljer en tavla eller två, går till kassadisken, betalar och får ta tavlan med sig hem med det samma.

– Eftersom kunderna har fått ta hem det de köper, blev vi tvungna att fylla på redan efter utställningens första vecka, kommenterar Leinonen som gjort ett stort arbete i och med att utställarna är så många.

Det gällde att ta kontakt och förhandla med var och en berättar han på sitt vänliga sätt. Men eftersom hyllorna fyllts på i takt med att de tömts på tavlor har helheten faktiskt sett olika ut på olika tidpunkter.

I ett hörn står en soffgrupp placerad och jag undrar om även det här är ett konstverk? Det visar sig att om man är osäker om tavlan kommer att kännas bra där hemma får man provsitta sina tavlor här. Pikasso är kanske den första konsthandeln som försett sina kunder med en en bekväm fåtölj, ett bord med en spik i väggen ovanför. Där är det tänkt att kunden kan hänga upp det utvalda verket, slå sig ner i stolen för att reflektera över dess skönhet och begrunda den eventuella investeringen.

Under mitt korta besök har en mängd människor passerat snabbköpet. Affärsidén är lockande.

På det här sättet får man en god överblick av hur dagens utbud av unga konstnärer ser ut, säger en studerande. Då jag frågar henne om hon bara tänker studera sortimentet eller leta reda på något som kan tänkas pryda väggarna där hemma, svarar hon att hon inte ännu vet med säkerhet men tillägger att hon först och främst ville se Pikasso så länge de ännu har öppet.

Strax innan jag lämnar konstbutiken stiger en stor grupp turister in. De verkar inte ha en aning om vad det hela går ut på, men störs inte av det. I stället går de runt i affären, pekar, tittar och skrattar och lägger några tavlor i shoppingvagnen.

Det här har sannerligen inte varit en vanlig utställning men ett projekt med överraskande höga ambitioner trots sin nonchalanta image.

– Vi ville komma med något för var och en och hoppas vi lyckats med det. Och ja, visst har vi avvägt en fortsättning men det är alltför tidigt att avslöja några planer ännu, avslutar Leinonen.

Känner vi honom rätt kan vi vänta oss något av en överraskning igen.
Pikasso – snabbköp för konst, Albertsgatan 29. Öppet till 30 september.

Linda Ferreyra Sandoval

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.