Vattnet i bassängen utanför Didrichsens konstmuseum glittrar i solen och kastar ett hav av speglande vågor över konstnärsnamnet på väggen inne i museet. Rax Rinnekangas står det, och namnet omges mycket lämpligt av den lysande, stilla guppande vågrörelsen som skymtar redan från parkeringsplatsen utanför museet.
Mångkonstnären Rinnekangas har denna gång byggt upp ett tema kring konstnärskap som han iakttagit och fotograferat. Precis som utställningstiteln avslöjar handlar det om ”Konstnären som konst”. Men avsikten har alltså inte varit att avbilda kända konstnärer utan konstnärer i största allmänhet, även okända konstnärer och således illustrera hur konstnären i sig själv genom sitt kroppsspråk och ansiktsuttryck uttrycker en förtätad känsla av det konstnären förmedlar genom sin konst. De laddade bilderna påminner oss om att inte glömma konstnären bakom konsten.
Sammanlagt blir det en mängd konstnärer från både långt och fjärran. Självklart hittar vi de mest kända finska konstnärsnamnen bland alla dessa men största delen – eller en stor del i varje fall, är utländska namn och tidigare okända för de flesta. Det är konstnärer Rax Rinnekangas träffat och stött på under sina vistelser utomlands. Det blir bilder från bl.a. Finland, Frankrike, Polen, Ungern, Slovakien, Kosovos krisområden, Ryssland, Island och den iberiska halvön. Således fogar bildserien den finska bildkonsten till en naturlig del av den europeiska bildkonsten. Bland de finska konstnärerna gör kanske de historiska sista bilderna av konstnärerna Kalervo Palsa och Kain Tapper ett särskilt djupt intryck.
Bland de europeiska konstnärerna ser vi porträtt av skulptören Eduardo Chillida från Baskien och Antonia López García från Katalonien vilka får representera rollen av världsberömda konstnärer.
Jag föreställer mig att bildserien som är tagen mellan åren 1985–2007 måste innehålla både konstnärer som Rinnekangas haft ett personligt förhållande till och sådana han bara flyktigt mött. Men det visar sig vara mer än knepigt att lista ut vilka han känt och vilka han bara träffat. Utställningen kompletteras på ett mycket tacksamt sätt av texter om konstnärerna. Rax Rinnekangas säger själv att han upplever att en utställning av denna typ kräver texter. Texterna är väldigt balanserade, de upptar inte alltför lång tid men innehåller ändå allt det nödvändiga vi vill veta. Men även efter en kort läsning vill man helst av allt ändå återgå till fotografierna av konstnärerna som fotograferats mitt bland sina verk, omgivna av den täta atmosfären i sina ateljéer. Försjunkna i sina tankar, drömmar och samtidigt rastlösa, letande och strävande.  Bildserien är en djupdykning i olika konstnärssjälar från olika platser. Vi når dem, de berör oss och så går vi vidare. Det blir ett flyktigt men imponerande möte med var och en.

Konstnären som Konst, Rax Rinnekangas  till 27.1.2008. Didrichsens konstmuseum. Granviksgränd 1, Helsingfors.

Linda Ferreyra Sandoval

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.