Kymlinge, skogsområdet strax intill miljonprogramsområdena Akalla och Hjulsta i norra Stockholm är en planerad men aldrig färdigställd förort. Det som återstår av projektet med att flytta ut statliga myndigheter från innerstaden är en öde och övergiven spökstation på den blå tunnelbanelinjen. Kymlinge utgör en konkret, sägenomspunnen ”icke-plats” i det urbana rummet som inspirerar konstnärer och ungdomar med intresse för ”urban exploration”.

I sin senaste roman, den oerhört komplexa och mångbottnade Vännerna, låter Lars Jakobson Kymlinge utgöra centrum för ett högteknologiskt affärsimperium – en slags privatiserad stat i staten kallat Citadellet – som leds av den mytomspunne industrimagnaten Janis Rokka. Den genomgående frågan är om han överhuvudtaget är, vad vi dagligdags kallar vid liv, eller om han transformerat sig till en ”konstrukt”, det vill säga en dator som innehåller samlad information av och om honom själv.
Tillsammans med restauranger, butiker och arkiv befinner sig Rokka-företagens högkvarter i en kolossal byggnad i form av Per Albin Hanssons huvud, inte helt oväntat kallad ”Folkhemmet”. Vi får stifta bekantskap med Anncha, som arbetar som levande reklampelare och vars ansikte en dag förändrats så att hon inte längre liknar sig själv. Hennes bonusson Danne har en förkärlek för övergivna platser (just sådana som ”verklighetens” Kymlinge) och blir svartlistad av staten. Hologrammakaren David arbetar som teknisk expert med att konstruera ”Vänner” som är en speciell typ av hologram föreställande vanliga människor. Dessa stämningsskapande ”vänner” är visuell muzak, utplacerade på gallerior, restauranger och andra allmänna utrymmen för att vi vanliga döda inte ska finna dem övergivna och ödsliga.
Genom att använda diverse citat från utredningar och olika medier monterar Jakobson ett kollage där parallella mönster träder fram och visar vad som håller på att ske med våra allmänningar och vad som blir konsekvenserna av ett privatiserat, segregerat folkhem i sönderfall. Den värld Jakobson målar upp är kusligt välbekant. Genom antydningar och mestadels i bisatser lyckas han skriva fram en stämning där kollektiv paranoia råder; ett koncentrationsläger i Strängnäs, militära aktioner mot förorter, brutal hetsjakt på papperslösa, ett övervakningssamhälle som fullständigt gått över styr.
Vännerna är en dystopisk korsning mellan fiktiv skönlitteratur och filosofiska reflektioner kring artificiell intelligens, kultur, natur, människa, maskin, minne, liv och död. Jakobson har lyckats skriva en originell, påtaglig samtidsberättelse som visar på vad det ökade kontrollsamhället och informationsteknologins intrång på allt fler av livets områden har fått och inte minst kan få för konsekvenser. Realistisk science-fiction för den som är intresserad av vad de smygande förändringar och inskränkningar som just nu sker i vårt samhälle innebär. Vad kan jag säga mer än välkommen till Folkhemmet där vi alla får träffa Vännerna, för framtiden är i stort sätt redan här.

Lars Jakobson: Vännerna. Albert Bonniers Förlag, 2010.

Ylva Larsdotter

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.