Tre frågor till Camilla Björk

av Janne Wass

… medarbetare på Österbottens kriscenter Valo, som sedan april drivit en kristelefon på svenska.

1. Vad är kristelefonen?

Kristelefonen har funnits i 49 år på finska, och kriscentret Valo har i år fått pengar för att öppna en linje också på svenska. Det är en linje dit man kan ringa till exempel om livet plötsligt gör kullerbyttor, eller man känner sig deppig och inte vet hur man ska orka. Det kan vara vad som helst, något som har att göra med jobb, skola, anhöriga, eller med en själv.

Det vi ser i dag är att många tar kontakt på grund av ensamhet och ångest. Det man också märker nu är att klimatångest är ett verkligt fenomen som människor drabbats av.

2. Kan man se tjänsten som en form av samtalsterapi?

Nej, jag skulle inte kalla det för samtalsterapi, utan snarare för ett komplement. Man behöver inte ha några djupare psykiska utmaningar för att ringa till oss, utan vi finns till för att hjälpa då man snabbt behöver få någon att tala med.

3. Varför behövs just en telefonlinje i dagens digitala värld?

Man skulle ju kunna tro att det är lättare än någonsin att få kontakt med folk i dag, men de stigande siffrorna för antalet personer som ringer kristelefonen visar att det inte är fallet. I de digitala alternativen finns inte den mänskliga kontakten, utan folk som behöver hjälp och vill tala med någon vill också höra en röst.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.