Dramatiskt och berörande om cellgifter och saknad

av Otto Ekman

Författaren och poeten Niklas Rådström får en sommardag ett chockartat besked: det som han trodde var gikt i tån visar sig vara akut leukemi, och han läggs mindre än en vecka senare in på en tung cellgiftsbehandling. Som har inget redan hänt är Rådströms beskrivning av sitt sjukdomsförlopp och sin svåra, smärtsamma vårdprocess, ihopknuten med en tillbakablick på hans barndom och hans flyktiga, bristfälliga kontakt med sin pappa som själv avled i förtid av en allvarlig sjukdom.

Rådströms flera decennier långa författarerfarenhet av en karriär som omfattar såväl dramatik som poesi och prosa, destilleras av tanken på den möjligen annalkande döden, även om sjukdomsprognosen är försiktigt optimistisk. Språket är lättflytande och njutbart att läsa fast ämnet är gastkramande. I början krävs det också för att täcka över glapp där helheten känns lite ostadig, som om alla element inte riktigt vill sitta synkroniserat på plats. De på ytan idylliska barndomsminnena som undergrävs av en subtil men växande osäkerhet då föräldrarnas konflikt uppfattas av det framväxande, halvt utvecklade barnasinnet växlar tvärt till beskrivningar av steril sjukhusteknologi och kirurgiska ingrepp. Däremellan kommer små reflekterande sidospår i form av cancerrelaterad trivia, som Kathy Ackers olycksaliga alternativbehandlingar eller cellgifternas historia.

I mittpartierna känns det ibland spretigt, som jag redan konstaterat, men allteftersom handlingen fortsätter blir det också mer dynamiskt. Samtidigt som Rådströms eget sjukdomsförlopp, efter en behandling som bitvis ter sig värre än själva åkomman med alla sina egna sidosymptom, sakta övergår i ett långsamt, skört tillfrisknande antar uppväxtskildringen som berättelsen varvas med en allt mörkare ton. Detta ju närmare faderns plötsliga frånfälle den nalkas. Dessa två olika handlingskurvor spelas skickligt mot varandra, och knyts ihop i en effektfull avslutning som inte lämnar känslorna oberörda.

Slutresultatet blir en studie av och hyllning till livet i dess mångskiftande skönhet och tragik, saknadens smärta och överlevnadens triumf. Som Rådström skriver så får den annalkande döden en människa att studera livets mest fundamentala aspekter ur nya perspektiv. För en som inte själv stått öga mot öga med sin egen dödlighet kan de insikter som framträder te sig banala, men Rådströms skicklighet som berättare och författare parerar denna möjlighet. Resultatet är en kompakt och insiktsfull bok som lämnar ett ekande spår i medvetandet.

Niklas Rådström:
Som har inget redan hänt.
Albert Bonniers förlag, 2020.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.