Så klart väljer ingen helt fritt sina kläder. Bl.a. personlig smak, modeutbud, intresse, ekonomi och ekologi inverkar. Svenskarna, som är så bra på laganda och närdemokrati, klär sig också skrattretande lika – de sneglar på varandra, anpassar sig och ser en dygd i likhet. De följer ängsligt med trenderna men är samtidigt också solidariska och sociala – alla får en chans, ingen är förmer, alla är artigt medvetna om varandra. Och H&M är ett globalt imperium.
Finländarna påstås vara individualistiska i sina klädval, men är det sällan i ordets verkliga bemärkelse. Snarare är det fråga om ett folk som med slutna ögon går in i garderoben. Grundinställningen är att alla vill vara ensamma. Så i kollektiva situationer låtsas alla vara det – folk hälsar inte på varandra, kommenterar inte varandras kläder, ser inte varandra. Därför kan män och kvinnor gå tillsammans i bastun utan sexuell laddning – vilket många utlänningar betvivlar.
Finlandssvenskarna står som vanligt mittemellan. Den klassiska uniformen av seglarskor och Burberryrutor förändras knappt från generation till generation – knappast nånstans klär sig flickor i lika hög grad som tanter (det skulle då vara på Östermalm). Logiskt eftersom förändring för finlandssvenskarna alltid inneburit försämring mot en allt mindre minoritet med minskad makt.
Italienarna, som använder mest pengar per capita i EU på kläder, är motsatsen till den finska modellen: mänskor är sociala djur, ständiga deltagare i ett spel om attraktion, skönhet, läckerhet och framgång. Alla har verkligen inte samma möjligheter – vissa är födda fula och fattiga, och gamla och sjuka blir alla – men alla spelar. Alla kan sträcka sig mot skönhet. Ingen blundar för hur andra ser ut och hur de klär sig.
*Citat från Runeberg. Så klart. Medan romarna konstaterade att Kläderna gör mannen.
Sara Enholm Hielm