Finska kvinnor erövrar Ryssland

Den internationella kvinnodagen firas stort i Ryssland, där den blivit en sorts kombination av alla hjärtans dag och morsdag. Förutom det formella programmet invigs under kvällens lopp även en konstutställning med kvinnotema. I år var det konstnären Dmitri Zudov som inbjöds att ställa ut.

FN:s högkvarter, Moskva, soaré inför den internationella kvinnodagen kl 17.00 lokal tid. I FN:s informationscenter trängs män och kvinnor i mörka kostymer och vackra dräkter. De är representanter för näringslivet, regeringen och det akademiska och kulturella livet. Välkomstdrinkarna skålas och kvällens program kan börja. Trots att kvällens tema är allvarligt, kvinnans försummade mänskliga rättigheter, är stämningen god och uppsluppen. Då och då kastar någon ett öga på väggarna och möts av ett ögonpar som lugnt betraktar åskådaren.

Ögonparen tillhör en av de fjorton kända finska kvinnor vars porträtt hänger på informationscentrets väggar. Ut över folksamlingen blickar från målningarna bland andra riksdagsledamöterna Anneli Jäätteenmäki, Tanja Karpela och Sinikka Hurskainen. Porträtten debuterar på en utställning i Moskva som en del av festligheterna kring den internationella kvinnodagen. I Helsingfors kan de ses i april på Hotell Seurahuone.

Den internationella kvinnodagen firas stort i Ryssland, där den blivit en sorts kombination av alla hjärtans dag och morsdag. Den ursprungliga tanken bakom kvinnodagen med dess feministiska och politiska undertoner har fått ge vika för mera traditionella sätt att hylla kvinnan på. För FN i Ryssland är kvinnodagen ett utmärkt tillfälle att fästa uppmärksamhet vid kampen för kvinnors mänskliga rättigheter. Traditionellt är representanter för regeringen, internationella organisationer och ambassader samt kulturella och akademiska institutioner inbjudna för att under en afton hedra kvinnan. Förutom det formella programmet invigs under kvällens lopp även en konstutställning med kvinnotema.

I år var det konstnären Dmitri Zudov (f.1976) som inbjöds att ställa ut. I det sammanhanget föddes idén om kvinnoporträtt, men innan idén kunde bli verklighet måste den godkännas av ingen mindre än FN:s generalsekreterare Ban-Ki Moon. Men varför målade Zudov kända finska kvinnor för en utställning i Ryssland?

– Till en början hade jag tänkt måla vanliga, okända kvinnor. Det viktiga är inte vem målningen föreställer utan hur den är gjord, säger Zudov, som svarar på mina frågor samma dag som männens dag firas i Ryssland, den 23.2.

Att det blev porträtt av kända finska kvinnor var en ren tillfällighet. Zudov, som de senaste sex åren bott i Finland, fick via kontakter möjlighet att måla porträtt av riksdagsledamöterna Tanja Karpela och Sinikka Hurskainen. Uppmuntrad av deras positiva inställning till projektet, tog hen kontakt med de andra kvinnliga riksdagsledamöterna för att be dem sitta modell. Som exempel skickade hen bilder på de två redan existerande målningarna. Förutom flera av riksdagsledamöterna tackade även balettdansösen Minna Tervamäki, operasångerskan Angelika Klas och några kvinnliga ambassadörer ja till att sitta modell.

Orsaken till att det var lätt för Zudov att hitta sina modeller är kanske att hen behandlar dem med respekt och alltid strävar efter at t göra en vacker och avspänd bild.

– Jag vill alltid göra en målning som jag själv skulle kunna ha hemma, förklarar hen.

gammal italiensk teknik

Zudov fick sin magisterexamen år 2003 från det prestigefyllda Surikov-institutet i Moskva. Utbildningen betonar realistisk konst och stor vikt läggs på målartekniken och studier av människans anatomi. Zudovs intresse för målarteknik har fortsatt efter studierna och de senaste åren har hen koncentrerat sig på en gammal italiensk teknik. Redan Zudovs förebilder, renässanskonstnärerna Tizian och Antonello da Messina, använde den. Zudov är självlärd i tekniken eftersom den inte längre lärs ut.

Det är med den här gamla italienska tekniken som också kvinnoporträtten är målade. Kvinnorna är mycket levande målade i naturlig storlek eller större. Som betraktare väntar man sig nästan att de när som helst skall kliva ut ur ramen och delta i diskussionerna.

Eftersom porträtten till slut kom att föreställa inflytelserika och kända finska kvinnor är Zudov villig att betrakta utställningen även som ett ställningstagande.

– De avporträtterade kvinnorna är aktiva, självständiga och verksamma ute i samhället. I Ryssland befinner sig kvinnan samhälleligt sett i skymundan, hen har fortfarande den passiva roll som ryska kvinnor traditionellt länge haft. Få ryska kvinnor är aktiva utanför hemmet, men i hemmen är det de som bestämmer.

Det är nog beskrivande att porträtt av ryska kvinnor oftast är beställda av deras framgångsrika och berömda män.

Marina Shirshova, utställningens organisatör från FN:s sida, vill inte fästa sig vid vem som suttit modell:

– Ta till exempel Mona Lisa av Leonardo da Vinci. Det är ett porträtt av en okänd kvinna, hustru till en okänd köpman målad för ett halvt årtusende sedan, men hen har blivit berömd på grund av målarens enastående talang.

Nåja, att just Mona Lisa är så berömd är mera en följd av att impressionisterna i mitten av 1800-talet intresserade sig för henoms mystiska femininitet och att Vincenzo Perugia stal målningen år 1910 från Louvren och att den hittades först två senare. Det var först därefter man började fascineras av henom på allvar.

Vad tycker riksdagsledamot Sinikka Hurskainen, ordförande för riksdagens konstförening och en av porträttmodellerna, om tanken bakom utställningen?

– Idén är lysande. Det är en stor ära för oss finländare att på detta sätt få delta i firandet av kvinnodagen. Finland har en god kontakt till Ryssland och jag tror att det finns intresse för den här utställningen.

Och om sitt eget porträtt?

– Slutresultatet är imponerande. Visst kan nästan alla konstnärer måla en bild, men det här är mera än bara en bild. Här finns det själ.

Christine Langinauer

En reaktion på “Finska kvinnor erövrar Ryssland”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *